От отпуснатите 63 млб. лв. близо 43 млн. лв. отиват в Министерство на финансите за погасяване на активирана стара държавна гаранция на дружеството към Световната банка, а 20 млн. лв. ще са за погасяване на така наречения облигационен заем към пет банки.
С тези 20 млн. лв. поемаме ангажимент тези 150 млн. лв. да бъдат
разсрочени, коментира Московски остатъка от дълга на дружеството.
Неофициално се коментира, че България е поела ангажимент да изчисти
остатъка от тези 150 млн. лв. на няколко вноски до края на 2018 г.
Припомняме,
че дългът на „Холдинг БДЖ“ към т. нар. „облигационери“ е още от края на
управлението на кабинета „Станишев“, когато банков синдикат отпусна 120
млн. евро за ремонт на товарни вагони и за револвиране на стари
кредити. Членове на синдиката са германската банка FMS Wertmanagement
(която наследи в синдиката германо-ирландската банка DEPFA),
австрийската KA Finanz, белгийската Dexia и BNP Paribas. В него влизаше и
обявената в несъстоятелност КТБ, но синдици или други представители на
банката на срещата миналия понеделник не са присъствали.
Поради систематичното непогасяване на дълга в края на 2014 г. той
беше обявен за предсрочно изискуем. Към края на юни 2017 г. главницата
по него беше около 126 млн. лв., а наказателните лихви – малко над 20
млн. лв. Около 4% от дълга на БДЖ е към фалиралата КТБ.
„Холдинг БДЖ“ дължи още 31 млн. лв. към германския кредитор KfW,които ще изплати през февруари догодина. Така към 1 януари 2019 г. година холдингът ще дължи само около 130 млн. лв. на държавата. 88 млн.лв. от тях са за стари инфраструктурни такси към НКЖИ, а около 41 млн. лв. – към финансовото министерство за активираната държавна гаранция по заема, сключени през 1995 г. между БДЖ и Световната банка за оздравяване на компанията.
Източник: fakti.bg