Водици винаги се чества ден преди Богоявление, но също като Йордановден, обичаите се свързват с живота и сътворението. Обредите се изпълняват като ритуално встъпване в Новата година. Отдава се почит на водата, а небето се отваря и всичките ни молитви са чути. Дните около Богоявление се приемат като най-силни, когато може да се орисаме с по-благосклонна съдба през годината. Вторият и третият са Йордановден и Ивановден, чиито „водни имена“ на места се наричат мъжки Водици и женски Водици.
Народът вярва, че на този ден се пропъждат т.нар. „мръсни дни„, които започват на 25 декември и свършват на Кръстовден. В българските вярвания се смята, че през тези дни има космически хаос и демонични сили бродят по земята. В християнския смисъл това са „некръстените“ дни, в които новороденият Иисус Христос не е получил все още Светото Кръщене.
В полунощ срещу Водици (Богоявление) водата започва да "чува" и да сбъдва желания. Нощта на 5-ти срещу 6-ти януари е една от най-магичните нощи на годината. Водици или Водокръщи (Богоявление, Йордановден) е голям български празник, който води началото си от дълбока древност, още от преди Христа. Свързан е с вярата в очистителната, целебната и магическата сила на водата, нейната способност „да помни” и с преклонението на хората пред животворящата й същност. Старите българи са вярвали, че в полунощ водата започва „да чува“ и да сбъдва молитви!
Народът на Слънцето винаги е почитал водата като символ на Живота и Сътворението. Големият български празник Водици води началото си преди Христа. Свързан е със силата на водата да „помни”и преклонението пред животворството й.
Старите българи вярвали, че на границата между земния и отвъдния свят тече Реката на живота. Мястото, където душата се “измива” за последно, “съблича” тялото си и пречистена, поема по Пътя към Бога. Знаели са, че Водата пречиства, лекува и помни. Затова повечето от обредите са свързани с действия и наричания, отправени към, от и за Водата: Мълчана вода, Жива вода, Кадена вода, Наречена вода, Умна вода, Мъчна вода, Любена вода, Вречена вода, Здрава вода.
Празникът Водици е разделен на три части - започва с наричането на водата, продължава на Богоявление и завършва с Ивановден.
Първият ден започва от 5-ти януари вечерта, когато в полунощ "потайна доба" небето се разтваря и сам Бога застава на Портата и "изпълнява желание". Това е Нощта на Мълчаната вода: изнася се съд с чиста вода, която цяла нощ “мълчи” под звездите. И всеки, който иска "сбъдване" в полунощ, до тази вода изрича най-голямото си и силно желание. Водата и Бога го чуват и го "сбъдват"! Наричат го ДА БЪДЕ!
6-ти януари е отреден на Мъжките водици - млади мъже се хвърлят в реката за здраве и “мъжка сила”, а мъжки отрочета до една година се изкъпват в студена вода, за да станат мъже. Хвърлянето на Кръста е много стар, предхристиянски обичай, който символизира връщането на Животворното начало на водата. Затова на този ден водата лекува и заздравява и всеки иска да умие болест и грях на Живата вода!
7-ми януари е денят на Женските водици. На този ден се къпят млади жени и женски отрочета до една година. Тъй като женската утроба носи Силата на сътворението, жените понасят котли с Жива вода от “къпаните” реки и ръсят с тях за здраве и Благоденствие. Жените са Водичарки, Совойници. В някои райони на този ден отново се гадае и предсказва за любов и зачеване.
На 7-ми януари свършват всички коледни празници и женското и мъжкото начало се обединяват от Водата и Сътворението. Започва сватбеният период - наречи си водата.
На Водици се нарича за Ново начало. Това може да се прави както на 6-ти , така и на 7-ми януари.
Обредът се извършва с Вода, която от Мълчана се превръща в Наречена. Всеки Добросторник в обреда се умива с Мълчаната вода и изрича най-силните си желания и копнежи пред нея, за да я "обърне" в Наречена, Силна вода. Предизвиква се и се изказва почит пред Силата на Водата, за да е силно и плодоносно Новото начало. Нарича се за Ново начало, Сила, Благоденствие, Любов и Здраве.
Трапезата на Попова Коледа е постна: боб, постно зеле, постни сърми, плодове. На места, както на Коледа, се прави обредна пита с пара.