Какво се случва на практика обаче?
В отговор на заявление, подадено от "Роял" ООД до Община Мездра на 22.02.2019 г., за актуализиране на Схема №84 за поставяне на преместваеми съоръжения на площад "България', кв. 64 по плана на гр. Мездра от северната и западната частна сградата на Търговски комплекс "Роял" или от двете страни на входа на Кафе-клуб "Роял", вместо да изпълни предписания ред в Наредбата за разполагане на преместваеми обекти на територията на община Мездра, а именно: служебно изработване на схема във връзка със заявеното искане, одобряването й от главния архитект и издаване на разрешение за поставяне за пореден път е получен отказ.
В отговора си кметът изтъква, че издадената от него Заповед №691/31.10.2018 г. за изземване на частта от поземления имот се основава на Закона за общинската собственост, в който се посочва, че общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината.
И тук възниква първото противоречие: в останалите търговски обекти, отстоящи на 50-на метра от въпросния терен, са разположени преместваеми обекти - маси и столове, заемащи част от тротоарното пространство, но са включени в новата схема в кв. 64, обявена на 05.06.2018 г. на информационното табло пред Община Мездра с писмо от кмета на община Мездра, без изходящ номер, в което пише, че е одобрена схема за поставяне на такива обекти на площад "България".
Така изготвената нова схема показва, че упражняване на правомощия се мери с различен аршин спрямо "Роял" ООД и останалите собственици на заведения в централната градска част на Мездра. А това е в пълно противоречие със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. В същия закон изрично е записано, че държавните органи и органите на местното самоуправление не могат да налагат изисквания, ограничения и тежести, които водят до ограничаване на конкуренцията при административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност и не могат да налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на закона.
В същото време, според Община Мездра - респективно главният архитект по това време, изработил и одобрил схемата, са предвидени търговски площи за разполагане на маси и столове, обслужващи дейността само на трите кафенета северно от Банка "ДСК".
Вторият "мотив", посочен в отказа, е "Извършване на търговска дейност без договор с Общината като собственик на терена”! Но липсва мотив защо Общината отказва единствено на собственика на този обект да сключи договор?!
Трети парадокс - изтъква се като мотив близостта с учебно заведение и, внимание: "голям пътнико-поток". Чувайки тази формулировка, човек започва де чуди дали не е на магистрала или най-малкото на голяма жп или автогара?!
Четвърто - в момента тече съдебен спор, и до влизането в сила на съдебно решение, "не е възможно разглеждането на искането за добавяне в одобрената схема на преместваеми обекти на дружеството при условията, които заявява".
Пето - новоназначеният главен архитект към този момент, недвусмислено пояснява, че не е запознат с мотивите за така изготвената схема, тъй като такива не са изложени.
Освен всичко това, одобрената от главния (тогава_ архитект на Община Мездра схема, е изготвена и одобрена в противоречие с действащите устройствени планове и законови изисквания и по-конкретно:
1. Схемата е изготвена върху непълна и неактуална кадастралната основа;
2. Сградите, регистрирани в Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) като Недвижими културни ценности (НКЦ) - тези на ОУ "Христо Ботев" и поредицата сгради - групов паметник от ансамблово значение, пред две от които са предвидени търговски площи за разполагане на маси и столове, от незнание, некомпетентност или умишлено, не са отразени в схемата като паметници на културното наследство.
3. Зоната, в която е изготвена схемата, съгласно Общия устройствен план на Община Мездра, е Зона със специфични устройствени характеристики и концентрация на НКЦ, а съгласно Закона за културното наследство "схеми и проекти за преместваеми обекти, включително за настилки, огради, чешми, улично осветление и други елементи на градското обзавеждане”се одобряват след съгласуване с Института за недвижимото културно наследство. Същата не е съгласувана.
4. Както бе споменато по-горе, единственото изискване на Наредбата за разполагане на преместваеми обекти на територията на община Мездра по отношение на същите, е те да отговарят на устройствените, инженерно-техническите, противопожарните и санитарно-хигиенните норми.
5. Процедурата по одобряването й е незаконосъобразна, тъй като е в явно противоречие с Наредбата за разполагане на преместваеми обекти на територията на община Мездра и останалото действащо законодателство, имащо отношение по въпроса.
7. В писмото на кмета от 5.06.2018 г. за обявяване на изготвената схема относно поставянето на преместваеми обекти е вписано местонахождение - площад "България", кв. 64 по плана на гр. Мездра, който към настоящия момент е с неустановени граници.
От изложеното до тук следват логичните въпроси:
Кметът на община Мездра Генади Събков - кмет на всички граждани на общината ли е или само на избрани?
Ангажиментите, които е поел към гражданите на общината в Програмата си за управление за стимулиране на бизнеса, към всички фирми ли се отнасят или само към избрани?