Проверката дали машинистът и помощникът му са годни за работа се извършва 30 минути преди те да се качат в локомотива. При показание за наличие на концентрация на алкохол над 0,3 промила, машинистите не се допускат до работа.
При оспорване на показанията от дрегера пък се дава кръвна проба. Оказва се обаче, че въпреки записаното в наредбата, че проверката трябва да е за алкохол или друго упойващо вещество, нито БДЖ, нито частните жп превозвачи проверяват служителите си за употреба на наркотици. Такава проверка може да бъде направена само, ако служителите на отдел "Безопасност" се усъмнят в поведението на машиниста или след инцидент.
До момента ИА „Железопътна администрация“ е извършила 1221 проверки за наличие на алкохол на работници и служители, заемащи длъжности, свързани с безопасността на превозите с железопътен транспорт, допълват от агенцията. От всички направени проверки има оспорени две проби и са взети кръвни проби. В единия от случаите кръвната проба също е била положителна, а във втория – отрицателна.
От БДЖ пък допълниха, че от началото на годината освен задължителните тестове преди застъпване на смяна, са били направени над 500 проверки за алкохол на машинисти. От тях само в три случая е установена употреба на алкохол.
Ако дрегерът и кръвната проба са положителни и установеният алкохол е над 0,3 промила, машинистът се отстранява от работа и се наказва с глоба от 150 до 250 лв. и с временна забрана за упражняване на дейността за срок от 6 месеца до 1 година. След изтичането на този срок, машинистът е длъжен да се яви на проверовъчен изпит по правилата за техническа експлоатация и безопасност на превозите. От националния жп превозвач обаче уточниха, че е възможно и налагане на най-тежката дисциплинарна мярка - уволнение.
От началото на година на територията на страната са станали 159 железопътни произшествия и инциденти.
От жп администрацията са извършили планови одити на всички превозвачи с валиден сертификат за безопасност, като за констатираните нередности конкретно са издадени препоръки. Извършвани са и целеви извънредни проверки относно превоза на опасни товари, ефективността на службите по безопасност, спазване на допустимите скорости на движение, проблеми с недостатъчно покритие на застраховката гражданска отговорност и други.
Давани са предписания и на НКЖИ за подобряване на безопасността и осигуряване достъп на лица с намалена подвижност, допълниха от "Железопътна администрация".
Източник: dnes.dir.bg