Светла събота е шестият ден от Светлата седмица след Великден, когато всеки ден се славят Божията майка и светите апостоли.

Първата седмица след Великден е наречена Светла седмица, защото възкресението на Иисус Христос донася просветление и надежда за вечен живот на всички човеци.

Тя се нарича още празна, заради забраната да се работи каквото и да е работа , както и Нова неделя, защото с нея започва цикълът от недели, които споменават Христовото възкресение. Според народните вярвания, през този ден жените не бива да се мият и да перат, за да не люти сапунената пяна в очите на умрелите. Те не кроят и шият дрехи, защото, който се облече с такава дреха, ще умре.

По църковния календар се почита св. Йоан Кръстител. Преподобни Йоан бил ученик на св. Григорий Декаполит и събрат и сътрудник на св. Йосиф Песнописец. Той приел монашеството твърде млад и израснал под непосредственото духовно ръководство на своя учител. Отличавал се с голямо смирение и послушание. Бил убеден защинтик на православното учение и смел борец срещу иконоборческата ерес.

Отрекъл се от този свят на младини, като възлюбил Христа, Йоан се отдалечил при споменатия негов учител Григорий Декаполит и приемайки от него монашески чин, се подвизавал заедно с него, и с добродетелния си живот угаждал на Бога. Достигнал такова смирение, послушание и духовно съвършенство, че за него се радвал и прославял Бога и самият му учител свети Григорий.

Когато нечестивият император Лъв Арменец, който възобновил иконоборческата ерес, предприел гонение срещу Христовата Църква, преподобният Йоан пристигнал във Византия със своя учител Григорий и с Йосиф Песнописец . Тримата обикаляли града и укрепвали православните, увещавали ги твърдо да пазят и мъжествено да изповядват светата християнска вяра. Скоро след това Йосиф се отправил към Рим, но по пътя бил хванат от еретиците и затворен в тъмница в Крит. Преподобният Григорий Декаполит пък починал в Рим след заминаването на Йосиф. Докато бил във Византия, Йоан се подвизавал както преди, с грижа не само за своето спасение, но и за спасението на другите.


Източник: pravoslavie.bg