Разпоредбата на чл. 47, ал. 3 от Закона за защита на животните /ЗЗЖ/ изрично поставя безстопанствените кучета под надзора и грижите на общините, като те са задължени съгласно чл. 50, т. 2 от ЗЗЖ да вземат всички мерки за предотвратяване на агресивното поведение на кучетата към хора. Общината не може да пренебрегва задължението си да осигури безопасна среда на своите граждани и именно чрез своите органи, отговаря за вредите, причинени от бездомните кучета. Този извод следва от изричната разпоредба на § 5 от ПЗР на ЗЗЖ, според която в тригодишен срок от влизане в сила на закона /2008г./ общинските съвети и кметовете на общини осигуряват настаняването на безстопанствени животни в приюти. Ако след изтичане на посочения срок на територията на общината бъдат намерени безстопанствени кучета, то кметът на общината дори носи и административно - наказателна отговорност по чл. 69 от ЗЗЖ – глоба от 1000 до 2000 лева. МЗХГ е издало и Наредба № 4 от 1 февруари 2021 г. за прилагане на Националната програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България и за процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и отчетност. В тази наредба също подробно са разписани мерките, които общините трябва да предприемат.
Изпълнението на програмата за овладяване популацията на бездомните кучета е възложено именно на общините, а липсата на мерки за нейното изпълнение представлява нарушение на закона.
Липсата на мотиви пък винаги е съществен порок на всеки административен акт.
По тази причина областният управител упражнява правомощието си по чл. 45, ал. 11 от ЗМСМА да оспори решението пред Административен съд – Враца, като незаконосъобразно.
Пълния текст на заповедта може да прочетете на сайта на Областна администрация - Враца в раздел „Върнати решения на Общински съвет“.