Опитите за внедряване на електронно билетоиздаване на БДЖ, което да позволява всичко да се отчита в реално време, са три през последните 20 години. От ръководството на железниците обещаха последно през лятото на миналата година новата системата да заработи пълноценно от началото на 2019 г.
Последният опит за въвеждане на нова система датира от 2014 г., когато поръчката беше спечелена от държавната компания "Информационно обслужване“. Стойността на договора е 890 хил. лв. без ДДС, стана ясно тогава. От БДЖ коментираха, че стойността на системата е многократно по-малка от идентични, въведени на европейския пазар. Новата система е централизирана, т. е. има връзка между касите по гарите, кондукторите и централното управление в реално време. Тя трябва да покрива всички жп маршрути, обхващайки всички влакове. Целта й освен промяна на външния вид на билетите, известни със своя син цвят, е възможност за закупуване, както и резервиране на билет с място
в реално време по три начина
- онлайн, от всяка жп гара и от кондуктор във влака. Макар и в начален стадий на въвеждане на новото билетоиздаване пътниците имат затруднения при покупката на карти за пътуване. Най-често неудобство имат клиентите, които ползват карти за намаление "Класик", защото за тях е необходимо да бъдат въведени данните от картите в новата система.
„Това се случва еднократно и отнема около пет минути, докато бъдат въведени данните“, коментираха от железниците като допълниха, че неудобството е заради преходния период между двете системи и паралелното им съществуване и ползване, докато се премине изцяло на новата система.
Но ако при третия опит за електронно таксуване се отчита успех по гарите, то практиката кондукторите да си изкарват „под масата” по някой лев, остава. За да се пресече, проверяващите трябва да бъдат снабдени с устройства за отпечатване на билети. Планът на БДЖ предвижда в бъдеще да бъдат закупени такива устройства, но те са обект на по-голяма обществена поръчка в скоро време, но не сега, защото ще забави процеса на въвеждането на онлайн продажбата, твърдят от БДЖ. Поради тази причини ръководството на железниците са предвидили да осигурят
таблети с функция единствено за валидиране.
Едва след оборудването на кондукторите с новите устройства от БДЖ ще въведат онлайн продажба на билети за всички влакове. В момента билет по този начин може да се закупи само през сайта на БДЖ за 8 трена.
Изгода от въвеждането на новата система ще имат и данъчните. В историята остават всички тефтери и списъци, които трябваше да попълват на гишетата, защото от НАП ще получават отчет за всеки продаден билет. Но клиентите без наличен кеш все още не могат да купуват новите карти за пътуване, защото към момента плащане чрез ПОС терминал се осъществява само на гарите София, Варна и Бургас, като то става с най-масовите карти - Visa, Maestro и Master card.
Източник: monitor.bg