Това показва проучване на Делойт Централна Европа в доклад "Първи стъпки на пазара на труда". То се базира на интервюта с 9 107 студенти и завършили на възраст между 18 и 30 години, които изучават дисциплини, вариращи от бизнес до инженерни, правни и информационни и комуникационни технологии.

При избора на работодател най-важното съображение (избрано от 42%) е дали той предлага развитие на индивидуални кариерни планове и възможности за развиване на техните умения и опит (за България този приоритет е посочен от 56% от анкетираните).

Когато става въпрос за това, което наистина има значение на работното място, научаването на нещо ново и придобиването на експертен опит е най-големият мотивационен фактор (73% - на ниво ЦЕ и 80% за България). Той се нарежда далеч по-напред по важност преди повишенията и увеличенията на заплатите (45% за ЦЕ и 42% за България), одобрението на мениджъра (22% за ЦЕ и 15% за България) и постигането на резултати чрез работа в екип (10% на ниво ЦЕ и 12% за България). Интересен е фактът, че младите участници в проучването на Делойт посочват също, че са по-впечатлени от перспективата да бъдат експертите по дадена тема, а не ръководителите, които управляват тези експерти.

Предпочитани средства за контакт с бъдещи работодатели: въпреки че LinkedIn и Facebook са двата най-популярни начина за младите хора да намират информация за потенциални работодатели и работни места, интервюто за работа (избрано на първо място с почти 77%, за България -72%) остава предпочитаният начин за директен контакт. По-малко от 4% от анкетираните биха обмислили да работят за новосъздадени предприятия, което предполага, че младите хора търсят сигурност в началото на кариерата си.