Във връзка с разгорещилите се дебати и последвалите протести във Враца, потърсихме мнението на директора на Основно училище "Христо Ботев” в Мездра за нагласите на учениците и родителите в най-голямата община в област Враца.
Иванчев бе категоричен, че изцяло поддържа този кардинален завой в държавната образователна политика, защото с всяка изминала година критериите за Националното външно оценяване се занижават. Именно това води до закриване на паралелки в т. нар. елитни училища в областния град. Всяка година се наблюдава нарастването на броя на свободните места в профилираните паралелки, и то в училища като Природо-математическата гимназия, в Средно училище "Христо Ботев" и в Езиковата гимназия.
Директорът заяви, че това е държавна политика и всички трябва да се съобразят с тези решения. Видно е, че във всички сфери на бизнеса липсват подготвени кадри, което е и причина за напускането на младите хора от родните им места в търсене на работа и финансова стабилност.
На въпроса каква е нагласата на децата от повереното му училище за избор, Иван Иванчев отговори, че на този етап желанията на учениците и родителите се разпределят по равно. Няма конкретна насоченост, но трябва да се има предвид, че по този начин ще се засили и конкуренцията в профилираните паралелки. И тази година част от учениците ще изберат профилирани паралелки както във Враца, така и в Мездра, а други от тях ще се насочат към професионалните гимназии, защото е видно, че и в Мездра има Професионална гимназия, в която децата учат с любов избраната професия.
На всички е ясно, че за да се запълни броят на обявените паралелки, в тях попадат и ученици с много ниски резултати. Тази изкуствена пълняемост не повишава качеството на образованието, а напротив - създава условия за увеличаването на безработицата.
Той допълни, че няма лоши училища и всичко зависи от амбициите на самите ученици и желанието им да се реализират в избрани от тях висши учебни заведения.
Според него, време е вече да се вземе и мнението на бизнеса, тъй като това е правилният път за стабилизиране на икономиката.