Данните на просветното ведомство показват, че през учебната 2021/2022-а в школата работят 1 394 психолози и 801 педагогически съветници или общо 2 195 специалисти. За изминалата учебна 2021/2021-а броят им е бил с 296 по-малко. Назначените психолози са били 1 107, а педагогическите съветници 792.
Министърът посочва, че освен осигуряване на психолози, към мерките за превенция на агресията и тормоза между деца и ученици в образователните институции са въведени и две програми. По разработената съвместно с учени от БАН „Програма за превенция и интервенция агресията и насилието в училище” от началото на настоящата учебна година са обучени 600 психолози и педагогически съветници. Втората програма„Стъпки заедно” е в партньорство с УНИЦЕФ. Тя се апробира от началото на учебната година за период от 5 години в пет училища. Тя предстои да се приложи и в още 432 школа по проект „Подкрепа за приобщаващо образование”.
Когато образователните институции срещат затруднения да се справят със случаи на тормоз и насилие, на помощ идват и психолозите от националната мобилна група за психологическа подкрепа. „Целта е подобряване на дисциплината в училище и намаляване на случаите на агресия, както и за взаимодействие при кризисна интервенция”, посочват акад. Денков.
Министърът отчита още, че според данните за учебната 2020/2021-а случаите на агресия и тормоз между ученици били намалели с 59,3% спрямо 2019/2020-а, а тези за насилие над ученици с 64,6%. Насилието върху учители също било намаляло с 31,1%. „Интересен факт е, че дори кибертормозът е намалял в сравнение с предходната учебна година с 66%”, отбелязва в отговора си акад. Денков.
От старта на пандемията за трети път от МОН разкриват и безплатни телефонни линии за психологическа подкрепа и консултации на деца, ученици, педагогически специалисти, непедагогически специалисти и родители във връзка с коронавируса и последиците от онлайн обучението. На тях над 40 психолози съдейства при затруднена адаптация в училище при продължителни дистанционни уроци, демотивация за учене, страх в вируса. Затова и тази година МОН осъществяват политики за максимално присъствено обучение като най-добра среда за ефективно провеждане на мерките за превенция на агресията и тормоза в образователните институции, подчертава министърът.
С грижа за психичното здраве на учениците и преодоляване от последиците на продължителното дистанционно обучение е и програмата „Отново заедно”, по която на 24 000 ученици и учители отидоха на безплатен летен лагер.