Мярката за по-лесен достъп до електронното пациентско досие беше обявена още през есента на миналата година и предложена за обществено обсъждане през март тази година, но общественото обсъждане на промените се проточи дълго. По време на обсъждането съсловната лекарска организация се обяви против възможността личните лекари да помагат на пациентите си за достъп до електронното им здравно досие. Затова в крайна сметка като оправомощени лица останаха само служителите в РЗИ, РЗОК и фирмата разработчик на Националната здравноинформационна система (НЗИС) "Информационно обслужване".
Достъп чрез оправомощени служители
Активирането на достъпа до електронното пациентско досие ще се извършва чрез изтегляне на QR код, който се сканира в мобилното устройство на човека, чрез което той ще ползва електронното си досие.
Активирането чрез оправомощено служебно лице ще се извършва на място и безвъзмездно от оправомощени служители в РЗИ, РЗОК и "Информационно обслужване".
От Министерството на здравеопазването казаха за Mediapool, че ще предоставят допълнителна информация за хората, които желаят да получат достъп до пациентското си досие чрез оправомощено лице, когато има готовност за стартиране на кампанията.
"Данните на гражданите при активиране на приложението еЗдраве чрез оправомощено служебно лице са защитени чрез необходимите технологични методи за защита на здравна информация – пълни логове на действия, двуфакторна аутентификация и др", казаха още от ведомството.
Хората, които предпочетат да активират приложението чрез оправомощено лице ще разполагат със същите функционалности, както тези, които са го активирали чрез електронен подпис.
Улесненият достъп до електронното здравно досие е дълго чакана и отлагана стъпка, която би повишила гражданския контрол над здравната система, ако повече хора се възползват от него.
В момента достъпът до електронното ни пациентско досие става единствено чрез квалифициран електронен подпис (КЕП). По данни на Министерството на здравеопазването сега под 10% от гражданите в страната разполагат със сертификати за КЕП.
Защо е важен достъпът до досието ни
Същевременно достъпът до електронното ни досие дава своевременна информация за извършени на наше име прегледи, изследвания, хоспитализации, предписани и отпуснати лекарства. Така можем да сигнализираме пред здравните власти, ако не сме получили реално тези медицински услуги. Обмисля се в обхвата на развитието на приложението еЗдраве да има и директна възможност за сигнализиране на институциите, казаха от Министерството на здравеопазването. Това ще позволи ограничаването на порочни практики като фиктивни хоспитализации и прегледи, надписване на лекарства, дентални дейности и други медицински услуги.
В момента здравноосигурените граждани имат две пациентски досиета: едно в НЗИС, което постоянно се надгражда и развива с нови функционалности и включва не само дейности по линия на НЗОК. Досието в НЗИС съдържа информация от септември 2022 г. насам. Второто досие на гражданите е към НЗОК, в което достъпът става чрез уникален код за достъп (УКД), получаван от РЗОК и чрез ПИК от НАП. Досието към НЗОК включва всички дейности по линия на Здравната каса за целия период на осигуряване, като в момента се работи по прехвърлянето на историческата информация от НЗОК към НЗИС.
Източник: mediapool.bg