Излъчваните вредни емисии от автомобилите се измерват със специален уред, който се прикачва на ауспуха и след това зарежда данните в компютъра на техническия пункт. С въвеждането на екостикера отпада и малкият талон за преминат технически преглед. Така шофьорите трябва да носят със себе си и големия талон за прегледа, за да го представят при проверка от пътна полиция.
Екостикерът пък се поставя на предното стъкло на автомобила зад огледалото за задно виждане. В него има електронен чип, който съдържа цялата информация за самия автомобил - марка, модел, регистрационен номер, шаси и километраж. На екостикера ще се отбелязва екокатегорията на автомобила При последващ преглед стикерът се подменя с нов, като в него се въвеждат данните за изминатите километри и при евентуално инсталиране на газова уредба и регистрацията й може да бъде променена и екологичната категория на автомобила заради излъчване на по-малко вредни емисии във въздуха. За целта обаче шофьорите, които имат коли с АГУ, задължително трябва да са преминали първичен технически преглед на газовата инсталация в специализирани пунктове, като оттам след това се предават данните и в местата, където се правят технически прегледи, обясниха специалистите.
Екологичните категории на автомобилите според новите изисквания са 5, като най-замърсяващи са първа и втора категория, а най-екологични са от категория 4 и 5. За автомобилите от последните две категории няма да има ограничения за движение. Тези, чийто коли са от 1, 2 и 3 категория, ще трябва да следят за въвеждане на ограничения на движението на замърсяващи коли в центъра на града. Такива ще могат да въвеждат кметовете от догодина. Това ще се случва през зимните месеци, когато има мъгли и запалени печки, и ще трае не повече от ден-два, коментират специалистите от пункта. В случай че автомобил, определен с категория 1, 2 или 3, навлезе в забранена зона, го грози глоба. За нарушители на екоизискванията ще следят камери, инсталирани в централните части на градовете.
По новите правила автомобилите се разделят на пет екологични категории, като те зависят от годината на производство и резултатите от замерванията за вредни емисии по време на техническия преглед.
Първите четири категории са за бензиновите и дизеловите коли, а в пета категория ще попадат само електромобилите, водородните автомобили и хибридите с кабел за зареждане. За обикновените хибриди без кабел за зареждане ще важат измерванията за всички останали типове автомобили.
Така бензиновите автомобили от първа категория са тези с Евро 1 и 2. В тези граници са возилата, регистрирани преди 1 януари 1996 г., и емисиите, които излъчват, са до 4,5 на сто. Втора екокатегория са автомобилите, чиято първа регистрация е била в периода от 1 януари 1996 г. до 1 януари 1998 година. При тях излъчваните емисии на празен ход трябва да са до 0,5%. Третата категория са колите с регистрация от 1 януари 1998 г. до 1 септември 2009 г., чиито въглеродни емисии не трябва да надвишават 0,3%. Четвърта категория, за която няма да има ограничения за движение, са автомобилите, произведени и въведени в експлоатация след 1 септември 2009 г., които излъчват не повече от 0,2% вредни емисии.
При дизелите категориите са разпределени отново по години и количество вредни газове в атмосферата, но там годината на производство е значително завишена. Така най-замърсяващи са автомобилите с първа регистрация преди 1 януари 2002 г. Втора категория пък са тези, които са въведени в експлоатация от 1 януари 2002 до 1 януари 2007 г. От тази дата до 1 септември 2009 г. са колите, които влизат в трета категория, а четвърта са тези, произведени след септември 2009 г.
Източник: monitor.bg