На този ден за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност. Правото на информация. Правото на избор. Правото да бъдеш чут.
През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита.
Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; право на неподвеждаща реклама; право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; право на договори без неравноправни клаузи; право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; правото на сдружаване.
Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.