За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983г. и оттогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите
На този ден преди 53 години за първи път са формулирани основните права на потребителите:
- Правото на безопасност.
- Правото на информация.
- Правото на избор.
- Правото да бъдеш чут.
През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:
- Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.
- Право на неподвеждаща реклама.
- Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.
- Право на договори без неравноправни клаузи.
- Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.
- Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.
- Правото на сдружаване.
Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.
Източник: kzp.bg