В периода януари 2016 - декември 2017 година агенцията е извършила общо 320 проверки в системата на спешната медицина, от които 241 в болничните отделения, а 79 - в центровете и филиалите за спешна помощ. Болшинството от проверките - 224, са във връзка с постъпили жалби, а резултатите разкриват някои от най-големите проблеми в сектора.

Общо 18 са случаите, в които спешните отделения са приели пациенти без да свалят пълна анамнеза за състоянието им.

Не е уточнена диагнозата и не са насрочени всички необходими за целта изследвания. В други 9 случая са нарушени правата на пациента, а на шестима е поискано заплащане за предоставените услуги, става ясно от доклада на ИАМО. В 7% от установените пропуски отделенията са "прескочили" дори медицинския стандарт по спешна медицина, като не са отразили данните от физикалното изследване на пациента, не са проследили състоянието му, не са записали прегледи при други специалисти и не са описали заключението си след извършените прегледи или наблюдение. Освен това понякога не изпълняват изискването за незабавен прием, не осигуряват междуболничен транспорт на спешен пациент до друго лечебно заведение и пропускат да го пренасочат към друга болница, когато нямат разрешение на извършват съответната медико-диагностична или лечебна дейност.

Най-недоволни от качеството на спешната помощ са софиянци, става ясно още от доклада на ИАМО. От постъпилите 79 жалби срещу центровете и филиалите в страната, 49% са срещу услугите в ЦСМП-София

Следват спешните центрове във Варна, Стара Загора и Враца (с по 9 на сто). Нарушенията там се разделят на две големи групи - документирането на спешния случай и осъществяването на медицински триаж. Най-честите пропуски се отнасят до пълните данни за анамнезата на съответното лице, неописани витални белези, липса на информация за предприетите терапевтични стъпки и действия, както и за лекаря или медицинското лице, попълнило медицинската документация. При 10 от установените нарушения не е оценена степента на спешност на пациента, не му е осигурен приоритет и времева рамка за прилагане на нужните изследвания и лечебни дейности.

Заключението на ИАМО е, че пропуските в областта на спешната помощ най-често касаят качеството и обема на извършените услуги, както и тяхната своевременност. Сред организационните проблеми са транспортирането на пациентите според изискванията на триажа, пропуските във воденето на медицинска документация и комуникацията с дежурните в координационната централа.

Източник: clinica.bg