За подобряване на състоянието на приоритетните участъци са необходими прогнозно малко над 930 млн. лв. Обсъждат се възможности за финансиране както със средства от бюджета на АПИ, така и чрез целево финансиране. Целта е приоритетните отсечки да бъдат ремонтирани през следващата година.

Предложението е на база възложената от МРРБ „инвентаризация“ на републиканските пътища, която трябваше да набележи най-критичните за пътната безопасност трасета и да бъдат предприети своевременни мерки за подобряване на тяхното състояние.

Данните сочат, че от 11 530 км третокласни пътища в страната, 930 км са в отлично състояние, 2700 км са в добро, 2560 км са в задоволително, 1610 км - незадоволително и 3730 км - в лошо.

Министър Аврамова отбеляза, че липсата на достатъчен финансов ресурс за развитие и поддържане на републиканската пътна мрежа през годините е основната причина, довела до тези незадоволителни констатации.

"Налага се обектите да се приоритизират, дейностите по текущ ремонт и поддържане - също, заяви регионалният министър. Въвеждането на тол системата и промените в Закона за пътища ще дадат възможност постъпленията от електронното таксуване да бъдат насочвани както към рехабилитация и обновяване на съществуващата инфраструктура, така и към строителство на нови пътни участъци“, каза още тя.

Министърът Аврамова информира още, че се предвижда по ОП "Региони в растеж“ 2014-2020 г. да се рехабилитират и реконструират републикански пътища ІІ и ІІІ клас на територията на 23 областни пътни управления. "Не малко неща в последните 10 години се направиха и не малък финансов ресурс беше инвестиран по републиканската пътна мрежа“, каза още Аврамова.

Само през тази година инвестираните средства са над 20 млн. лв. от бюджета и ОПРР, с които са ремонтирани девет третокласни пътни отсечки. В процес на изпълнение са още 36 обекта от третокласната пътна мрежа за над 222 млн. лв. По Програма Интеррег V-A Румъния - България 2014-2020“ предстои да бъдат обявени процедури на стойност 10,3 млн. лв.

Осигурени са 60 млн. лв. за зимно поддържане на републиканските пътища в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура“ за 2019 г., информира още регионалният министър. 15 от сключените 27 договора за зимно поддържане и 7 договора за поддръжка на автомагистралите са със срок до края на 2018 г. През май и юни тази година АПИ стартира процедури за възлагане на обществени поръчки за пътно поддържане със срок от 5 години, които към момента не са приключили.

"За договорите, които изтичат през периода на зимното поддържане на сезон 2018/2019 г., са подготвени aнекси, които ще бъдат подписани с фирмите към датата на изтичане на съответния договор за удължаване срока им до сключване на договор с избраните изпълнители по новите процедури. Целта е забавата в обществените поръчки да не се отрази на работата на агенцията и фирмите при изпълнението на зимното поддържане“, обясни министър Аврамова.

Регионалният министър подчерта, че за фирми, които не изпълняват своите дейности за зимно поддържане, съгласно договорените условия, ще бъдат налагани най-строгите санкции.