© НСОРБ

Заместник-председателят на УС на НСОРБ Донка Михайлова обърна внимание на заявените намерения за повишаване на средствата за финансиране на делегираните от държавата дейности за приоритетните секторни политики. Тя подчерта положителната оценка на кметовете за възможността неусвоени средства от целевата субсидия за капиталови разходи да бъдат насочени за текущи ремонти, както и за разходване на преходните остатъци от трансфера за зимно поддържане. Михайлова благодари на министър Василев за последователността по отношение на създаването на Национална програма за финансиране на общински инвестиционни проекти, която се предвижда да разполага с бюджет от 1 млрд. лв. през следващата година.

Общото безпокойство, което споделиха представителите на ръководството на НСОРБ, е продиктувано от отпадането на трансфера за компенсиране ръста на минималната работна заплата в местните дейности и предвиденото минимално увеличение на общата изравнителна субсидия – само с 6 млн. лв.

Практически, това означава че за 2024 г., въпреки продължаващия ръст на инфлацията и значителното нарастване на МРЗ (с 19,6%), общините ще имат намаление на ресурса за местни дейности с 44 млн. лв., подчерта кметът на Димитровград Иво Димов – заместник-председател на УС на НСОРБ.

Изготвената рамка включва минимално увеличение на ресурса за общинска администрация, на фона на нарастващите отговорности за общините, както и спрямо доста сериозното финансиране на възнагражденията в секторите образование и социални услуги, подчерта кметът на Монтана и член на УС на НСОРБ Златко Живков. Той обърна внимание на задълбочаващите се дисбаланси във възнагражденията на общинската администрация и приоритетните сектори – образование и социални дейности. Това поражда основателни притеснения за сериозна демотивация на служителите на фона на нарастващите отговорности.

Обсъден бе заложеният в проектобюджета размер на общата изравнителна субсидия и беше постигнато съгласие размерът на субсидията да бъде повишен от 404 млн. лв. на 470 млн. лв.

Обсъдени бяха и внесените от Министерския съвет предложения за промени в данъчните закони, в това число и в ЗМДТ.

Министърът на финансите увери, че ще бъдат търсени възможности проектите по втората покана за енергийно обновяване на жилищния фонд със средства от ПВУ, да бъдат със 100% грантово финансиране. Значителен ресурс предстои да бъде предоставен и за подмяна на уличното осветление, като в рамките на проектите ще бъде възможно и монтирането на камери за видеонаблюдение.

В плановете на правителството е и предприемането на по-сериозни стъпки по отношение на функционалната децентрализация. Обсъждат се възможностите ръководителите на структури в делегираните от държавата дейности да се назначават от общините, което среща подкрепата на кметовете.

„Посоката, в която искам да вървим, е към функционална децентрализация на общините. Необходимо е да дадем възможности на общинските власти да взимат повече решения на местно ниво“ – така очерта перспективата пред структурирането на бюджетните взаимоотношения с общините министърът на финансите Асен Василев.

Като стъпка в тази посока той посочи заложените прогнози за повишаване на приходите в общините от промените в данъчните закони, касаещи патентния данък. На следващ етап финансовото ведомство обмисля и насочването на всички приходи от занаятчийски дейности и услуги към общините.

Бяха обсъдени изпълнението на програмите за дигитализация на архивите, саниране, улично осветление и повишаване на сигурността чрез видеонаблюдение в по-малките населени места.

Предстои подписване на окончателния протокол за консултациите по Бюджет 2024, съгласно чл. 77 от ЗПФ. Очаква се до Коледните празници ЗДБРБ за 2024 г. да бъде приет от Парламента.