По време на дискусията бяха изказани множество позиции, относно ефективността на стратегията за привличане на деца и ученици в детските градини и училищата. Бяха посочени и причините /социални и икономически/ за отпадане и преждевременно напускане на учениците от образователната система.

Министър Вълчев подчерта, че през юли тази година ще бъде подготвен и подписан Междуинституционален механизъм, който ще обедини държавната и общинската власт в работата по обхващане и задържане на учениците в системата на предучилищното и училищното образование. Важен участник в създаването на тази политика ще бъдат общините.
Областните управители ще съдействат за координирането на държавните звена и местните власти при прилагането на механизма.

Вицепремиерът Томислав Дончев беше категоричен, че проблемът с отпадащите ученици няма да се реши само от една институция. Трябва да мобилизираме държавните структури и местната власт. В тази система се работи с хора и нямаме право на грешни стъпки. Това е проблем на цялото общество и трябва да привлечем семействата като съюзник. Когато те не могат, ние да правим повече. Когато те не искат, ние да положим усилия да ги убедим, че децата трябва да посещават детска градина и училище, поясни Дончев.

Анализът на МОН показва, че през тази година в предучилищно образование са били обхванати 79,04% от децата на 5 и 6-годишна възраст. През 2016 г. процентът е бил 81%. Всеки седми ученик между 15 и 18 г. не посещава училище, което в повечето случаи означава, че не завършва или го прави по-късно през живота си. По-голямата част от причините за отпадането при децата са социални и икономически – липса на облекло, обувки, заплащане на такси за детска градина, липса на пари за учебници, липса на образование при родителите. На по-голям риск от отпадане са изложени деца от семейства, в които има тежки форми на насилие, алкохолизъм и др., както и деца, които вместо в училище, са изпращани да работят.

Според PISA ниските резултати на 32% от българските ученици, взели участие в последните измервания, са вследствие на влошена социално-икономическа и семейна среда. Министерството на образованието и науката има Стратегия за превенция и намаляване дела на отпадащите и преждевременно напусналите образователната система, която всяка година до 2020 г. се изпълнява чрез план за действие. До края на годината ще бъде създаден нов двугодишен план, в който мерките ще бъдат обезпечени финансово от държавния бюджет и оперативните програми на ЕК.