Заради нарушеното производство на нови автомобили пазарът на колите втората ръка буквално полудява. В момента в САЩ употребявани автомобили се продават дори по-скъпо от чисто нови, защото потребителите не са склонни да чакат. В Европа цените също са се повишили значително, тъй като потребителите не могат да си купят нова кола – както заради забавеното производство, така и заради поскъпването на новите модели.

Оказва се, че има и други проблеми – в Германия, например, над 15 000 вече поръчани и предплатени нови автомобили не са доставени на купувачите. При всички тях срокът, записан в договора на клиента, вече е изтекъл. Експерти посочват, че преди кризата с чиповете и пандемията такива случаи са се броели на пръсти, но вече се превръщат в практика.

Стига се до дори до ситуация, при която производители отказват да приемат поръчки за някои от своите модели. Mercedes-Benz, например, вече не приема заявки за G-Class, която е все по-търсена от клиентите на марката. През миналата година от всъдехода бяха продадени над 41 000 бройки, като това е рекорд в над 40-годишната история на модела.

Сега обаче компанията-производител обяви, че всички по-рано поръчани G-Class ще бъдат доставени на клиентите, но срокът за това се разтяга до края на 2024 г. А нови поръчки няма да се приемат.

В подобно положение изпадна и Toyota, която е най-големият производител на автомобили на планетата. Компанията предупреди своите клиенти, че за новия Land Cruiser ще се чака до 4 години. Освен недостига на електронни компоненти и пандемията като причина е посочен и огромният интерес към всъдехода.

Новото поколение на Toyota Land Cruiser 300 дебютира през миналата година и още в първата седмица след представянето на модела клиентите поръчаха над 20 000 бройки. А това е целият тираж за миналата година. Интересът към модела продължава да расте и от Toyota признаха, че не могат да се справят при сегашните условия. Затова и на някои пазари, ако клиент сега си поръча модела, ще получи колата си не по-рано от 2025 година.