„Няма образователна система, която да е напълно готова и напълно оборудвана. Няма нито едно училище, което да е технически оборудвано. Не можем да сме сигурни, че всяко дете ще има персонално устройство за работа или интернет свързаност", каза Вълчев.
У нас ще бъде приложена стратегията за невзаимодействие между паралелките. При по-малките обаче ще бъде за група паралелки. „Ако има болно дете, ще приемаме, че неговата среда на взаимодействие в съответната паралелка. По този начин ще имаме клъстерно разпространение.”, каза Вълчев. Правилата за училищата ще имат задължителни и избирателни мерки. Към първите влиза носенето на маски извън класната стая в общите помещения, където се смесват децата.
„Другите страни са избрали сходни варианти. Някои имат три варианта на превключване, ние ще имам два – в реалната класна стая и обучение в електронна среда.”, каза още той. Превключването ще става при по-голяма заболеваемост на 1000 или 10 000 души в определена област или едно заразено с коронавирус дете в клас. При сезонните грипни вируси ще са по-занижени стойностите.
Образователният министър посочи, че очаква трудна година и е твърде вероятно да имаме сезонни грипни вируси и ще бъде причина да превключване в електронна среда. „Трябва да намерим баланс - да не прекъснем обучението и да запазим здравето на децата.”, каза Вълчев.
По думите му част от родители са притеснени, като 16% от тях предпочитат децата им да се обучават у дома, а 82% в клас. В насоките на МОН ще бъде включен списък с хронични заболявания, с които децата могат да изберат да останат вкъщи. „Ще има възможност дистанционна форма, като определен брой училища ще бъдат центрове за дистанционно обучение.”, добави Вълчев. Ще има възможност и за самостоятелна форма, която обаче ще бъде подпомогната с индивидуални консултации. Ако училището има технологична възможност, учениците, които са останали вкъщи, ще могат да се включват в уроците в класните стаи онлайн. „Един учител не може да осъществява ефективно обучение в две среди едновременно”, подчерта министърът.