© СУ "Иван Вазов"-Мездра

В рамките на седмицата за учениците от 10 и 12 клас се проведе вдъхновяваща и образователна лекция на тема „Въведение в работата на QA, функциониране на софтуерна компания“. Специален гост-лектор беше Преслав Петков – QA специалист с богат професионален опит в областта на софтуерното тестване.

Мотивационната лекция обхващаше ключови теми, свързани с процеса на осигуряване на качеството в софтуерните продукти, ролята на QA инженерите в екипите и взаимодействието между различните отдели в софтуерна компания. Лекцията започна с общо въведение в основните принципи на QA (Quality Assurance), последвано от практически примери и казуси, които показаха на учениците как на практика се откриват и отстраняват грешки в софтуера.

Преслав Петков успя да предаде сложните аспекти на QA по достъпен и разбираем начин, подчертавайки важността на този процес в съвременния софтуерен свят. Той също така сподели личния си път на развитие в IT индустрията и даде полезни съвети на учениците, които искат да се развиват в тази сфера. В допълнение, той очерта как работи една софтуерна компания – от фазата на планиране и разработка, през тестването и внедряването на продуктите, до поддръжката на крайните клиенти.

© СУ "Иван Вазов"-Мездра

Като част от дейностите в училището се проведе и съвместен урок на тема „Магията на програмирането“, с ученици от 2 и 12 клас.

„Малките ученици се запознаха с програми и игри, създадени от батковците от 12 клас. За първи път говориха на езика на компютъра , написвайки имената с двоичен код. В дейностите по интереси, посетиха Творческа работилница и работиха с програма code.org - програма за визуално блоково програмиране. Създадоха и първата си игра, чрез използване на блокове за фон, костюми и различни ефекти“, сподели Цветелина Стоянова.

Финалът в отбелязването на Европейската седмица на програмирането бе поставен с провеждането на „Състезание в Кодландия“. В него участваха ученици от 9 клас, професия „Интернет приложения“, специалност „Електронна търговия“. Те бяха разделени на три отбора, всеки състоящ се от по двама участници: „Кодомагьосниците“, „Дигитални пионери“ и „Технологични герои“.

Процесът на работа, подхода и бързината, с която се справяха участниците, беше оценявано от жури в състав: Цветелина Стоянова, Дарина Гачева и Явор Атанасов.

За да станат шампиони, отборите отговаряха на въпроси и разгадаваха загадки. Учениците се състезаваха в изграждането на прост уебсайт, посветен на „планински рай“. Всеки отбор имаше 15 минути, използвайки платформа като Google Sites.

Отборите имаха задача да създадат най-сигурната парола в частта „Киберсигурност“ и да напишат и обучат AI асистент (чатбот) с команди, който да отговоря на три зададени въпроса в частта „Изкуственият интелект“.

Победител в състезанието стана отбора „Кодомагьосниците“, но всички бяха удостоени с медали за положените усилия и знания.