От неправителствената организация представиха резултатите от свое разследване за поставени пътни знаци при ремонта на тунел "Витиня". Русинова посочи, че са изготвили доклад, който е предоставен на главния прокурор, на Софийската градска прокуратура и очакват да се вземат конкретни мерки.
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще подмени светещите пътни знаци пред тунелите "Витиня" и "Ечемишка" с такива, които отговарят на изискванията, каза председателят на Управителния съвет (УС) на АПИ инж. Ясен Йорданов, който също участва в пресконференцията.
Категорично пътните знаци, които са монтирани в самото начало не са отговаряли на стандарта, каза инж. Йорданов. Той обясни, че след сигнал от "Европейски център за транспортни политики" през март са поставени нови пътни знаци, които очевидно имат все още проблеми с качеството. Така че на нас ни предстои да поставим пътни знаци пред тези два тунела, отговарящи на стандартите, допълни председателят на УС на АПИ.
Той обясни, че тези знаци са предвидени в постоянната организация на движението и тяхната роля е да бъдат използвани, когато в тунела стане пътнотранспортно произшествия или някакъв друг инцидент, който налага промяна на организацията на движение. През всичкото останало време тези знаци са тъмни и не светят, допълни инж. Йорданов.
Диана Русинова обясни, че българските знаци са поставени през ноември, а след това през март са сменени с гръцки, които и до момента стоят там. За гръцките все пак има някаква документация, колко е достоверна предстои прокуратурата да провери, но за българските няма никаква документация, отбеляза тя. По думите ѝ, българските "можем да си сглобим в час по трудово". Гръцките знаци нямат дневен и нощен режим, те светят с еднакъв интензитет през цялото време, каза още тя.
От АПИ смениха знаците пред тунел "Витиня", но не смениха тези пред "Ечемишка", а те са същите, коментира Русинова. Тя посочи, че българската фирма, произвела знаците, никога не е имала право да произвежда такива продукти. Тя отбеляза, че българските знаци пред "Витиня" са стрували по 5000 лева за бройка, като са поставени шест. По думите ѝ около 30 хиляди лева е стойността и на знаците, поставени на тунел "Ечемишка".
Според Русинова има щета за бюджета. Европейския съюз е казал, че за тези знаци, които в цяла Европа се използват, има изискване те да имат С маркировка и определен орган да е определил, че са годни и безопасни и няма да ви заслепят в тъмното, обясни тя.
За нас остана учудващо как може да се допусне да бъде поставен пътен знак, който не отговаря на никакви норми, и вместо институциите, в лицето на АПИ, да имат най-голям интерес да бъде защитен общественият интерес и да се стремим да слагаме все по-качествени продукти в държавата, в която стават най-много пътнотранспортни произшествия, с най-много ранени и убити, ние слагаме "някакъв евтин боклук", който не отговаря на никакви норми, и казваме на хората - всичко е точно, на всичкото отгоре за два пъти по-висока цена от нормалната пазарна цена, коментира Русинова.
Тя посочи, че докладът от разследването е качен на интернет страницата на неправителствената организация. По думите ѝ при проверката са установени и други дефицити. Всеки един пътен знак преди тунел "Витиня" е сложен 100 метра по-близо до тунела, това означава, че преди тунела имате 100 метра по-малко време, за да предприемете някакви реакции, коментира Русинова.
Източник: dnes.dir.bg