Според директора на дирекция „Централно координационно звено“ в администрацията на Министерския съвет Иван Иванов, това е процес, който трябва да бъде анализиран.
По отношение на европейските средства сме длъжници на Северна България, подчерта той. Затова за новия програмен период един от политическите ангажименти е минимум 50% от средствата да бъдат насочени към Северна България.
Наблюденията от изпълнението на европейски проекти открояват и друга негативна тенденция - по-богатите общини, поради по-добрия си експертен капацитет и по-значителния ресурс за съфинансиране, който могат да си позволят, на практикаизсмукват европейските ресурси за сметка на по-малките общини. Така у нас кохезионната политика вместо да намалява различията, се оказва, че ги задълбочава, отчитат от държавната администрация.
Въпреки това през изтичащия програмен период област Видин е успяла да усвои над два пъти повече средства в сравнение с предходния, обясни Цветомир Ценков, експерт в Областния информационен център във Видин:
„За периода от 2014 година насам в нашата област по орелативните програми и по Програмата за развитие на селските райони са привлечени 223 305 226 лева. 308 бенефициента стоят зад привличането на тези средства и чрез тях са реализирани 455 проекта. Безвъзмездната финанстова помощ от ЕС е 192 873 036 лева. При сравнение с първия програмен период 2007-2013 година в нашата област са изпълнени само 127 проекта на обща стойност близо 90 млн. лева от само 67 бенефициента.“
Възможностите за европейско финансиране през новия програмен период бяха представени от управителя на Областния информационен център във Видин Мариела Савкова:
„Две програми са повече, отколкото бяха досега, това се дължи на факта, че предишната програма „Образование за интелигентен растеж“ и Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ са консолидирани в две отделни програми- едната е за научни изследвания, иновации и дигитализация, а другата е програма за образование. Останалите програми са: „Техническа помощ“, „Транспортна свързаност“, „Развитие на регионите“, „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“, „Морско дело и рибарство“, „Околна среда“, „Програма за храни и основно материално подпомагане“ и „Програма за развитие на човешките ресурси“. Това, което за нас е важно, е, че в програмата за транспортна свързаност е посочено, че за свързаността с Румъния значително допринася Дунав мост 2 и в тази връзка са планирани за модернизиране ЖП участъкът Видин-Медковец-Руска Бела-София и са планирани инвестиции за изграждането на скоростен път Видин-Ботевград, разположен по протежение на северния участък на коридор Ориент-Източно Средиземноморие. Неговот строителство е отчетено като слабост в самата програма и е акцентирано, че трябва да бъде завършено в рамките на този период.“
През новия програмен период трябва средствата, предвидени за Северна България, да са значително повече от предишните два. Целта е да се навакса изоставането от южните региони на страната, обясни и Яна Гъркова от Областния информационен център във Видин:
„През 2021-2027 година средствата, предвидени за Северна България, ще бъдат значително по-големи. Отчетена е грешка в неравното изпълнение на финансовия ресурс и към момента много малък процент от средствата е достигнал до Северна България, оттук насетне държавната политика е поне 50% от средствата през този програмен период да бъдат насочени и реализирани в Северна България.“
„От 2014 година в предишната регионална програма, както и в новата, която преди няколко дни е одобрена от Европейската комисия, Видин е включен към големите градове на България, които имат достъп до един пакет от средства, предвидени за подобряването на градската среда. В новия програмен период държавата е определила чрез одобрение на Европейската комисия общините Видин и Плевен като двигатели на Северозападния район, т.е. тези общини ще разполагат с най-много средства и на конкурентен принцип ще могат да реализират проекти за подобряване на градската среда. Това е огромно предимство, Община Видин ще разполага с несъизмерно повече пари в сравнение с Враца, Монтана и Ловеч. Оттук нататък Общината със своите проекти трябва да защити тези средства и да ги реализира. В много други отношения средствата за нашия регион не достигат, но ето- с европейските фондове ще дойдат“, допълни Цветомир Ценков.
Приета е вече и Интегрираната териториална стратегия за развитие на Северозападния регион за планиране през новия програмен период- от 2021 до 2027 година.
Първият стратегически приоритет в нея е „Ускоряване на растежа на регионалната икономика“. Предвижда се изграждане и развитие на нови индустриални зони в общините Видин и Враца, разширяване на производствена зона Монтана и Технологичен парк Монтана, Разширяване на Северна промишлена зона – Видин, Изграждане на индустриални зони Мездра и Криводол. Сред основните цели е и развитието на устойчив туризъм, което включва проучване на ресурсите на минерални води във Видинския регион, както и Проектиране и изграждане на спортно-туристически комплекс „Берковски Балкан“ и довеждаща инфраструктура. В проектите са включени още: социализация, изграждане на експозиция на открито и център по експериментална археология на територията до раннонеолитно селище и обреден център край село Оходен, община Враца“; ремонт на концертната зала на Симфониета Видин, музеите Баба Вида, Кръстата казарма и Конака, както и Художествената галерия във Видин. Ще се работи и за довършване на скоростния път Видин-Ботевград, модернизация на ЖП линията Видин-София, мост над Дунав при Оряхово-Бекет, изграждане на „Дунавски панорамен път“ и на велоалеи по крайбрежната ивица; модернизация на пристанищата Видин, Лом и Оряхово.