Руският математик и университетски преподавател Анатолий Фоменко е основател на школа, наречена „Нова хронология", разказва Deutsche Welle.
В официалната руска историческа наука ролята на Кирил и Методий е принизена до смътно славянско влияние. Не се споменава, че първият патриарх на Русия, Киприан, е българин. Премълчават се и много други факти, свързани с влиянието на България върху руската история.
И това не е специално отношение.
Руските историци действат по идентичен начин спрямо всичко останали държави, често преувеличавайки ролята на Русия. 72 – годишният Анатолий Фоменко е издигнат в култ и е обявен почти за пророк и интелектуален лидер, който пренаписва „отечествената история" и измива лика на руския род. Сред тезите на учения е и това, че историята на европейската цивилизация е много по-кратка, отколкото се твърди.
В края на 1970-те години математикът създава школата на "новите хронисти", която напоследък получава все по-интензивно внимание в руските медии. Анатолий Фоменко и неговите последователи пишат книги "за най-широка публика", изнасят публични лекции, организират семинари и публикуват видеа в Ютюб.
Фоменко се е превърнал в запазена марка, а екипът му - в нещо като фирма. Легитимация те черпят от многобройните си членства в академии, от наградите, грамотите и титлите си.
Привържениците на "Новата хронология" твърдят например, че - противно на досегашните схващания - етруските са дошли в Италия чак през 13-14 век от Източното Средиземноморие и Северното Черноморие. Те били смесица от различни славянски племена с отчетлива християнска идентичност, а името им потвърждавало руския произход: ет-руски.
Много учени и експерти не само критикуват "Новата хронология", но и я обявяват за ужасяваща езотерика, за поредната конспиративна теория, която представлява сериозна заплаха за руското образователно дело.
Фоменко и неговите последователи на практика зачеркват от човешката история цялата античност и преместват повечето събития в Средновековието. Като доказателство те предлагат огромно количество примери от различни евразийски култури, като наблягат главно на статистиката и етимологията.
Школата на Фоменко изхожда от възгледа, че не съществуват оригинални исторически документи, които са по-стари от 400 години. И че всички исторически, философски и литературни текстове, които се приписват на Античността, всъщност са фалшификати, възникнали през Средновековието. Същото се отнасяло и до архитектурните паметници, статуите, предметите от бита, саркофазите, портретите на властелини и прочие. Ватиканът и различни европейски владетели нарочно измислили това летоброене и удължили историята на християнството с около 1000 години, за да могат по-стабилно да легитимират властта си.
Инголд пише, че аргументите и „доказателствата" на Фоменко са интересни, но изводите му са произволни и всъщност градят една чисто идеологическа конструкция:
„Получава се фатална смесица от факти и фикция, която поставя под въпрос както знанието, така и вярата, както науката, така и религията - и ги вкарва в задънена улица."
„Благодарение на „Новата хронология", дълбоко вкорененият у руснаците манталитет на евразийска нация мъченик и жертва, внезапно се трансформира в триумфална история на победи и придобивки. Аргументите, косвените доказателства и тези в полза на това твърдение, описват транснационалната история като изцяло доминирана от свещеното славянство, чието влияние се разпростира върху цяла Европа, в Близкия изток и в част от Северна Африка - от Шотландия до Византия, от Кавказ до Египет, включително и източно от Урал", пише Инголд
Школата на Фоменко пренаписва и историята на Исус Христос.
Според математика и неговите последователи, Исус се е родил през 11 век, а „Палестина" всъщност се намирала край Босфора. На базата на своите математически и астрономически изчисления Фоменко твърди, че Спасителят е роден през 1053 г. на полуостров Крим и е умрял през 1086 в Константинопол. И че всъщност е византийският император Андроник Комнин. Инголд смята, че анексирането на Крим е в пълно съзвучие с тезата на „Новата Хронология" за този полуостров като „свещена земя на руснаците". В края на обширната си статия той обобщава критиките срещу школата на Фоменко.
Източник: vesti.bg