Идеята за Родопската теснолинейка, която днес свързва Септември и Добринище с железен път, се заражда преди 100 години. Тогава военното министерство иска от държавата построяването н а железница от Тракия към Родопите за връзка с недостъпните дотогава населени места. Причината е, че при евентуално военно положение няма кой да защити селата, намиращи се в планината. Няколко години по-късно Министерството на горите също иска от държавата да се построи тази линия, за да се осигури достъп до неизчерпаемия горски ресурс в планината.
В интервю за "Дарик" Кристиан Ваклинов, момчето, което преди няколко години спаси застрашената от изчезване Родопска дековилка, разказа любопитни факти около нейната история.
"В началото на септември - на 4-и, празнуваме 100 години от раждането на идеята за Родопската теснолинейка, тъй като 1915 г. за първи път се поставя въпросът за построяването на линия към Родопите, а година по-късно - през 1916-а, е избрано в бъдеще тя да се строи през Чепинското дефиле. Т. е. към днешен Велинград и Разлог, а един ден да стигне и до Гоце Делчев, докъдето никога не стига. Затова смятаме, че точно преди 100 години е родена идеята за "нашата" теснолинейка - Септември - Добринище".
Нейното строителство започва през 1921 г., но на етапи. Първо до Велинград, след това до Якоруда, до Белица, до Банско и през 1945 г. стига до Добринище. Тук е важно да подчертаем, че има хора, които се бъркат с това, което чествахме на 9 декември м. г. Тогава празнувахме 70 години от пускането на последния участък Банско - Добринище, с което е открита и линията в днешния ѝ вид. Сега празнуваме 100 години от раждането на идеята и 90 години от заминаването на първия влак по нея въобще. Той не е бил до Добринище, а до първия открит участък на 2 август 1926 г. от Септември до Велинград.
И всъщност това е поводът, за да покажем, че както тогава е имало огромно желание да се направи тази ж. п. връзка на хората от Родопите със света, така днес пък хората държат на това нещо и се стараят да го опазят и опазим всички заедно и да го предадем на бъдещите поколения, защото е нещо ценно и уникално, нещо наше.
- Името на Facebook събитието е "Родопската теснолинейка: 100 години идея, 90 години факт", а ти си един от организаторите. Разкажи ни кога ще се състои и какво ще включва празничната програма с дековилката?
„На 4 септември, неделя. Избрахме деня случайно, тъй като историческите източници показват, че 1916 г. есента е избрано Чепинското дефиле, затова ние избрахме първата неделя на септември и евентуално ще го запазим като традиция - първата неделя на септември да честваме годишнината - толкова години идея и толкова години факт. На 4 септември в 8:25 ч. редовният влак за Добринище - влак "Юндола", ще го използваме, за да се превърне в една пътуваща сцена, на която ще отбележим голямата юбилейна годишнина. Тръгваме от Септември с различни участия на гарите. Такава беше нашата идея и съм щастлив, че тя се получи.
Местните читалища в Септември, село Варвара, Велинград, Якоруда, Белица, Разлог, Банско и Добринище - т. е. всички градове, плюс село Варвара, което е по-голямо и през самото него минава линия, защото във всички останали влакът минава малко по-далеч от тях. Всички тези, които изброих ще се включат в честването по следната форма. Местните читалища се съгласиха абсолютно доброволно, каквато е и цялата ни организация, да направят едно традиционно посрещане с кратка програма на съответната гара в техните градове и селца. Ще има фолклорни състави или духова музика, няма да издавам подробности, за да има все пак някаква изненада за пътуващите. Читалищата ще излязат, ще посрещнат влака, след това ще направят изпълнение по време на престоя на влакчето на гарата (2-3-5 минутки) и изпращат композицията, която ще потегли. Така всички пътници ще имат възможността да видя всичко и идеята ни е по този начин местните да покажат своята съпричастност към тяхната история. Защото това е преди всичко история на местните, а не толкова моя история или на тези, които го организираме.
В 13:20 часа пристигаме на гара Добринище, след около 5 часа пътуване, и там ще направим малко по-богата програма, тъй като престоят е 40 минути, докато влакът тръгне обратно към Септември. Разбира се, всеки има възможност да реши какво да прави - дали да си остане да пренощува за собствена сметка в Добринище или да се върне с нас.
Някой казват „100 години идея - Какъв е тоя юбилей?". Много голям юбилей! Много голям повод да се замислим, хората да започнат да мислят всъщност кое е ценно и кое не. Времето ни е странно, на 9 септември ще направя 22 години и живеем в някакво супер объркано време, в което идеалите не са идеали, според мен. Ценностите... въобще не знам дали ги има в нашето поколение. Така че поводът е страхотен да се замислим кое е истински ценно, кое е наше, за кое трябва да се грижим сами, кой трябва да ни променя въобще - ние самите или да чакаме някой друг да го направи. И смятам, че по този начин ще успеем да накараме хората да се замислят, както няколко години вече успявам и успяваме!"
От държания железопътен превозвач обещават да направят всичко възможно, за да има място за всички желаещи. За съжаление, техническият и физическият максимум е 10 вагона, които имат общо 300 места. За удобство на пътниците теснолинейката има удобна връзка с влакове от по-големите градове. От София такъв тръгва в 6:30 сутринта, в 6:55 е от Пловдив, а в 7:40 от Пазарджик. Препоръчително е пътниците, които ще тръгват от София, Пловдив или Пазарджик, да си вземат билети до Добринище, за да не се налага на гара Септември тепърва да се редят на опашка, а направо да се качат във влак "Юндола".
"За финал искам да кажа и използвам случая, че това, което правим и заедно, всички ще направим бидейки там, на 4-и, а именно да популяризираме и с това да опазим, да съхраним тази уникална 100-годишна история. Благодаря на "Дарик" за интереса към това пътуване и на всички хора, които планират да дойдат, за да уважат влакчето и собствената си история!"
Източник: Dariknews.bg