Министър Вълчев подчерта, че през юли тази година ще бъде подготвен и подписан Междуинституционален механизъм, който ще обедини държавната и общинската власт в работата по обхващане и задържане на учениците в системата на предучилищното и училищното образование. Важен участник в създаването на тази политика ще бъдат общините.

Областните управители ще съдействат за координирането на държавните звена и местните власти при прилагането на механизма.

Анализът на МОН показва, че през тази година в предучилищно образование са били обхванати 79,04% от децата на 5- и 6-годишна възраст. През 2016 г. процентът е бил 81%. Всеки седми ученик между 15 и 18 г. не посещава училище, което в повечето случаи означава, че не завършва или го прави по-късно през живота си. По-голямата част от причините за отпадането при децата са социални и икономически – липса на облекло, обувки, заплащане на такси за детска градина, липса на пари за учебници, липса на образование при родителите. На по-голям риск от отпадане са изложени деца от семейства, в които има тежки форми на насилие, алкохолизъм и др., както и деца, които вместо в училище, са изпращани да работят.

Според PISA ниските резултати на 32% от българските ученици, взели участие в последните измервания, са вследствие на влошена социално-икономическа и семейна среда. Министерството на образованието и науката има Стратегия за превенция и намаляване дела на отпадащите и преждевременно напусналите образователната система, която всяка година до 2020 г. се изпълнява чрез план за действие. До края на годината ще бъде създаден нов двугодишен план, в който мерките ще бъдат обезпечени финансово от държавния бюджет и оперативните програми на Европейската комисия.

По време на форума областният управител Малина Николова проведе среща с министъра на образованието и се ангажира област Враца да покаже един добър, справедлив и успешен модел на междуинституционално сътрудничество при въвеждането на механизма и изпълнение на мерките, начертани в него.