До момента са утвърдени учебни програми за предходните класове – I, II, III, V, VI, VII, VIII и IХ клас. Те, заедно с програмите за IV и за Х клас, бяха оповестени като варианти преди близо година и половина на сайта на МОН. Всички проекти са обсъждани в последните няколко години на кръгли маси и десетки срещи с учители от цялата страна и в резултат на получените мнения и становища са направени промени.
Преди финалното обсъждане по обществено чувствителните предмети като български език и литература, история и цивилизация, философия, както и по ключови общообразователни предмети в IV клас през август тази година в МОН бяха организирани допълнителни срещи с учители от всички 28 региона на страната.
По останалите учебни предмети финалните обсъждания бяха по време на методическите съвещания с експертите от страната, на които бяха поканени и учители. На последната среща учители по БЕЛ подкрепиха представеното съдържание за Х клас по двата компонента на учебния предмет – работа върху книжовно - езикови норми и върху творби само от български автори.
Акцентите в дискусията се фокусираха около препоръчителното процентно разпределение на часовете за нови знания, за упражнения, за обобщения и преговор, около философската поема, с която следва да бъде представен Пенчо Славейков, без да се стигне до единно виждане дали това да е „Микеланджело” или „Cis moll”. В проекта на учебна програма по литература двете творби ще бъдат посочени алтернативно, като крайният избор ще се направи след обобщаване на постъпилите становища при общественото обсъждане.
Учители по история и цивилизация и представителите на академичната общност подкрепиха новия подход при реализация на концепцията за обучението по история и изтъкнаха намерения добър баланс между учебно съдържание и броя часове за придобиване на компетентности. Най-широка дискусия породи броят на новите понятия, които някои от присъстващите оцениха като недостатъчен.
Становището на учители по философия е, че учебните програми по предмета са в правилната посока. Високо оценена е насочеността на учебните програми към формиране и надграждане на умения, както и възможността да се основават в по-голяма степен на достиженията на философията в нейното историческо развитие. След дискусията беше включено ново понятие - битие.
Начални учители подкрепиха проектите на нови програми за IV клас и оцениха тяхната приемственост. Дискусия предизвика избора на творба, която учениците в IV клас да учат задължително наизуст при обучението си по български език и литература. С аргумент, че учениците са достатъчно големи, в проекта на програмата са намерили място три от предложените, участвали в дискусията творби - „Обичам те, родино…” на Елисавета Багряна, „Моята учителка” на Леда Милева и “Майка ми” на Иван Вазов.
На сайта на МОН са публикувани за обществено обсъждане и проекти на 28 актуализирани учебни програми за обучението по майчин език и адаптирани учебни програми за лица над 16 години, които имат завършен начален етап или са преминали успешно през курсове за ограмотяване.
Проектите на програми по майчин език са съответно по турски, иврит, арменски и ромски език за ученици от І клас (първа година на обучение) до VІІ клас (седма година на обучение). Програмите са изготвени в съответствие с изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. При подготовката на проектите са взети предвид предложенията на учители, университетски преподаватели, представители на етническите общности и на техни неправителствени организации.
Изучаването на майчин език е по желание на родителите на учениците и може да се осъществява в избираемите учебни часове и/или във факултативните учебни часове. Проектите на адаптирани учебни програми са разработени по проект „Нов шанс за успех“ на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” и ще се използват при провеждането на курсове по предмети от прогимназиален етап - български език и литература, английски език, математика, информационни технологии, история и цивилизация, география и икономика, човекът и природата и технологии и предприемачество за класовете от V до VII, както и биология и химия само за VII клас.
Учебното съдържание и очакваните резултати от обучението са съобразени с утвърдените от министъра на образованието и науката учебни програми за общообразователна подготовка за съответните класове.
Източник: mon.bg