След 1 юни 2025 г. работодателите следва да вписват данните относно трудовите правоотношения в регистъра на заетостта, който ще се изгради и поддържа от Националната агенция за приходите. С Наредбата ясно се регламентират обема на информацията и сроковете, в които работодателите и органите по назначаване следва да подават данни за вписване в регистъра по заетостта. Регламентиран е и редът за достъп до информацията в регистъра от правоимащите лица.

В наредбата е записано, че електронен трудов запис е електронен документ, с който се подават данни и обстоятелства, свързани с трудовата дейност на работника и служителя и данни за служебното правоотношение на държавния служител.

Националната агенция за приходите може да извършва служебно вписване на данни за прекратяване на трудово или служебно правоотношение или заличаване на данни в него.

Кога ще тръгнат електронните трудови книжки

Работодателят ще подава електронен трудов запис с данни за началото на изпълнението на трудовия договор преди постъпване на работа на работника. Това трябва да стане в седемдневен срок от прекратяване на трудовото или на служебното правоотношение, както и при изплащане на обезщетение при прекратяването му. Същият срок важи и при влязло в сила съдебно решение, с което се установява продължителността на трудов или служебен стаж, признава за незаконно уволнението на работника или поправя основанието за прекратяването на договора.

В съответствие с промените в Кодекса на труда се променя Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж, която след 1 юни 2025 г. ще регламентира единствено въпросите, свързани с трудовия стаж, доколкото отпада задължението за вписване на данни в хартиената трудова книжка, пише още в проекта на Министерски съвет.