Когато император Диоклетиан отново подхванал гоненията против християните, опитвайки се с мъчения и заплахи да накарат християните да се отричат от Христа и да правят приношения на идолите, пострадали родителите на светата и тя самата.
Затваряли я, мъчили я, горили я, гола я влачили из града, били я с камшици и безпощадно забивали в тялото й нажежени железа. Но поддържана от Божията благодат, мъченицата чудодейно се изправяла всеки път. Застанала във всеоръжието на вярата, тя отговаряла на мъчителите си с думите на апостола: „Когато съм немощна, тогава съм силна“ и хиляди други мъки да измислите, „за мене животът е Христос, а смъртта – придобивка“.
С думи мъченицата учела колебливите да странят от идолите и твърдо да вярват в Разпнатия, а с чудесата и подвизите си им изявили силата на Христа Бога и на християнското благочестие. Накрая я осъдили на посичане с меч. Преди палачът да изпълни наказанието, светата великомъченица с Божието име на уста коленичила и за всеобщо удивление отдала Богу дух.
У нас култът към светицата е характерен предимно в Странджа, Сакар, Пирин и Родопите. Празникът ѝ се нарича по различен начин - Света пресвята, Пресвета Неделя, Къса Неделя, Голяма Неделя, Опална Неделя, Стара Неделя, Прясната Неделя.
По тези земи съществува вярването, че „Голямата Неделя е майка на всички недели в годината“ или, че е „майка на неделния ден от седмицата“.
Според народните поверия, ако времето на 7 юли е горещо, зимата предстои да бъде дълга и студена.
На празника не се захваща никаква работа. В противен случай светицата много ще се разсърди и ще накаже с болести и смърт жените, които са работили. За Голяма Неделя жените приготвят обредни питки, които раздават в църква, параклис или оброчище, посветени на светицата.
Има поверия свързани с празника, на които болни и нещастни хора наричат за светицата курбан, с надеждата, че ще бъдат изцелени и избавени от страданията. Правят се общоселски събори, нареждат се богати трапези. Извиват се кръшни хора, на които се хващат ергени и моми.
На Голяма Неделя болните се къпят в лековити извори и се мият с вода от аязмата. Съществува обичай болни хора да преспиват нощем по поляните, за да ги „потъпче баба Неделя“ и да им върне здравето.
Източници: pravoslavieto.com