От 1 декември най-старите и съответно най-замърсяващи автомобили ще бъдат ограничени да влизат в идеалния център на града. Става дума за т. нар. "малък ринг", който се оформя между булевардите „Сливница“, „Васил Левски“, „Патриарх Евтимий“, „Скобелев“, и ул. „Опълченска“. В тази зона автомобили с най-ниската категория 1, обозначена на екостикера, получен при преминаване на Годишен технически преглед (ГТП) няма да могат да преминат през жълтите павета и други централни улици. Разбира се, ограничението се отнася само за улиците заключени в ринга, а не за посочените булеварди. От Съюза на българските автомобилисти напомнят, че обикновено автомобилите попадащи в категория 1 са произведени с бензинови двигатели преди 1996 г., и с дизелови – преди 2002 г.
Как ще се осъществява забраната за замърсяващите колите?
Камерите на Столична община ще улавят онези водачи, които не отговарят на изискванията на нискоемисионната зона. Така, ако автомобил с екокатегория 1 навлезе в малкия ринг системите за видеонаблюдение ще "хващат" нарушителите и след това те ще бъдат санкционирани.
Беше предвидено екостикерът да има ключова роля за осъществяването на контрола. Припомняме, че при разработването на системата от екостикери от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", те бяха направени така, че да отговарят на техническите изисквания на камерите на Столична община. Но през последните години желанието да бъдат премахнати всички стикери по предното стъкло на водача, принудиха местната власт да промени намеренията си. Първоначалната идея бе чипът, интегриран в екостикера допълнително да валидира номера на регистрационната табела. Това е важно особено през зимата, когато регистрационната табела може да бъде трудно четима заради сняг, замърсяване или влошени метеорологични условия. Все неща, които не могат да се случат на стикера. Тази допълнителна валидация няма да действа. Все пак напомняме, че скриването или липсата на регистрационна табела на всяко моторно превозно средство е нарушение на Закона за движение по пътищата. Това нарушение също подлежи на санкциониране от органите на “Пътна полиция”.
Какви са камерите, които ще следят за замърсяващи коли?
Камерите, които ще се използват за контрол на екокатегорията са различни от тези, с които общината наблюдава трафика в столицата. Контролът ще се извършва от автоматични технически средства, които засичат само регистрационните номера, на входовете и изходите на нискоемисионната зона. Данните от регистрационните табели ще се сравняват с масивите на “Пътна полиция” и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, които съхраняват информация за това, кой автомобил с каква екологична категория е. Така ще се разбира има или няма нарушител.
Трябва ли да продам колата си, ако живея в нискоемисионната зона?
Не, не е нужно да се разделяте с автомобила си, ако той не отговаря на изискванията, дори и когато живеете в центъра. Изключения са разписани в наредбата, с която общината въвежда зоната. Ако притежавате автомобил с екокатегория 1, то тогава трябва да подадете заявление към Центъра за градска мобилност. Ако имате валиден инвалиден стикер, то тогава не е нужно да предприемате никакви допълнителни действия.
Какви са глобите, при нарушения?
Глобата е финансова и тя варира. За граждани тя е между 50 и 500 лв. За фирмен автомобил тя скача - между 200 и 1000 лв. При първо нарушение ще се налага най-ниската сума, но с при повторяемост на нарушенията санкцията ще нараства.
Кой и как ще налага глобата?
Столична община (хипотетично и всяка друга община, която въведе подобна нискоемисионна зона в бъдеще) е институцията, която налага глобата. Тя ще бъде изпращана до нарушителя по реда предвиден в Закона за административните нарушения.
Източник: sba.bg