© ВМРО

"Получи се парадокс – кметства като административна единица съществуват в населените места от 100 до 350 човека, същевременно, Изборният кодекс казва, че там не се избират кметове. Малките населени места с до 100 жители ще имат кметски наместници, тъй като кметският наместник се избира в населени места, където няма кметство, но по-големите няма да имат кметски наместник и съответно няма да имат административно обслужване, каквото кметският наместник би предоставял", посочи депутатът. "Сега правим поправка в Закона, с която казваме, че в населените места, където не са проведени избори за кмет на кметство, ще може по общия ред да се назначи кметски наместник", поясни той.

По думите му, "разпоредбата на Изборния кодекс, че в населените места от 100 до 350 човека няма да се избират кметове, не означава, че тези кметства престават да съществуват, те просто няма да имат кметове". Самата процедура за закриване на кметство е разписана в друг закон – този за административно-териториално устройство и е свързана с решение на съответния общински съвет и провеждане на референдум, което никъде не е направено, отбеляза Веселинов. "Затова в населените места, които продължават да имат статут на кметства, но в тях няма да се провеждат кметски избори, предлагаме кметовете след изтичане на мандата им да изпълняват временно функциите на кметски наместници до освобождаването им от новоизбрания кмет на общината", посочи Веселинов. Според предлагания законопроект общинският съвет е органът, който ще определи в кои населени места могат да се назначават кметски наместници.

Предлаганите промени бяха единодушно одобрени на заседание на комисията по регионална политика, което се състоя по време на депутатската почивка в днешния пленарен ден, обсъдени са и на Председателски съвет и очакванията са да бъдат подкрепени в спешен порядък и в зала.