В готвените законови промени ще се запише, че МВР и органите на съдебната власт ще "предоставят на НЗОК информацията, необходима за действията по възстановяване на сумите в едномесечен срок", а данните ще отиват в регистър. Така касата ще знае за всеки влязъл в сила акт на КАТ за пияни шофьори, причинили катастрофа с пострадали, и за всяка влязла в сила присъда за умишлено престъпление, в което е пострадал човек.
Именно това липсваше досега - "законов механизъм, по който НЗОК да се снабдява с официална информация за деянията и техните извършители и по този начин да установява връзката между изплатените средства за лечението на пострадалите лица, от една страна, и вредоносните деяния и техните извършители", пише в мотивите на проекта.
След като получи данните, касата ще си търси дължимите суми, като поиска издаване на заповед за незабавно изпълнение по реда на Гражданския процесуален кодекс въз основа на извлечение от счетоводните си книги. За промяната настоява управителят на здравната каса Дечо Дечев, който смята и че въвеждането на правилото виновните да плащат лечението на жертвите си ще служи като превенция при случаите на домашно насилие и шофиране в нетрезво състояние.
Не е ясно за какви суми става дума, както и в кои случаи касата би си търсила парите - за всяко лечение, включително и такова в извънболничната помощ, например счупен крайник, или предимно за скъпо лечение при тежки увреждания, съпроводени с дълъг престой в интензивни отделения.
Липсва и статистика за колко случая става дума, нито какви средства биха се върнали в бюджета на касата. Лечение на политравма може да стигне до 2000 лв. на ден, а анализ на Българското дружество по анестезиология и интензивно лечение отпреди няколко години сочи, че лечението на един тежко пострадал при ПТП струва 30-50 хиляди лева. Годишно само за лечение на жертви на катастрофи се плащат 20 млн. лв., макар цялата сума да не се плаща от здравната каса - средства превежда и здравното министерство, а болниците твърдят, че дейността е силно недофинансирана.
Според данните на статистиката у нас годишно при катастрофи умират близо 700 души, а ранените са над 8600. Няма точни данни обаче колко са жертвите на пияни или дрогирани шофьори.