Платформата ще се състои от пет отделни
модула, обединени в обща рамка. Учениците ще ползват "дигитална раница".
Потребителският интерфейс за работа ще бъде еднакъв за всички,
независимо от използваната от училището платформа за дистанционно
обучение. Самото съдържание ще бъде филтрирано и поднесено на учениците
съобразно тяхната учебна програма. Модулът ще предоставя също достъп до
хранилище с персонализирано дигитално учебно съдържание, определено от
преподавателя и насочено към конкретния ученик. Така той ще получава на
едно място цялата информация, необходима за неговото обучение, вместо да
я търси на различни места в интернет.
Новата платформа дава възможност на
учителите сами да създават дигитално учебно съдържание – уроци,
упражнения, тестове. За изработването им те ще имат възможност да
ползват огромен обем от налични електронни ресурси – текстове,
изображения, интерактивни презентации, 3D модели, видео и аудио клипове,
виртуална и добавена реалност.
Освен че ще могат да подготвят съвременни интересни уроци за своите
ученици, в специален модул учителите ще могат да предлагат уроците си за
национално ползване. Те ще бъдат оценявани от двама експерти -
университетски преподавател и специалист по предмета.
Одобрените уроци
ще станат достъпни за всички останали учители, а авторите им ще
получават заплащане. За това е предвиден бюджет от над 1,2 млн. лв.
Целта е да бъде създадена „банка“ с качествени интерактивни уроци,
упражнения и тестове, разработени от учители, която да покрива всички
предмети и теми от общообразователната подготовка.
В отделен модул за анализ МОН ще може да следи кои електронни уроци и
инструменти се използват най-често, какви са постигнатите резултати по
отделните учебни предмети, групирани по региони, възрастови групи,
типове училища и редица други критерии. Обработката на тези данни ще
подпомага управленските решения за подобряване на обучението и
повишаване на резултатите.
Платформата ще е полезна и за родителите, на които също ще бъде осигурен
достъп. Те ще получават конкретна информация какво учат децата им, как
се справят по отделните предмети, какви са оценките им и седмичната им
програма.
Паралелно с внедряването на платформата ще
бъдат организирани мащабни обучения за учителите. 6200 преподаватели ще
се научат да създават качествени интерактивни уроци по утвърдена
методика, а други 12 000 – да работят с платформата и да използват
структурираното съдържание в учебния процес. Съвместно със Софийския
университет „Климент Охридски“ ще бъде проведено обучение на 2200
учители по програмиране/кодиране, киберсигурност и защита на
интелектуална собственост.
През следващите три години МОН ще инвестира в единната електронна
образователна платформа 24 417 000 лв. Средствата са осигурени по проект
„Образование за утрешния ден“ на Оперативна програма „Наука и
образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., съфинансирана от
Европейския съюз чрез европейските структурни и инвестиционни фондове.
Изпълнителят на проекта - консорциум „Дигитална раница“ ДЗЗД, беше
избран чрез конкурс по Закона за обществените поръчки.