През последните години се появи още един мит, който придава
особено грозен привкус на традицията, твърдейки, че още през XIX в.
собствениците на южни плантации са могли да купят поробени работници с
отстъпка в деня след Деня на благодарността. Макар че тази
версия за корените на Черния петък разбираемо накара някои да призоват
за бойкот на празника на търговията на дребно, тя не се основава на
факти.
Истинската история на Черния петък обаче не е толкова слънчева, колкото търговците на дребно биха искали да вярват. Още през 50-те години на миналия век полицията във Филаделфия използва този термин, за да опише хаоса, който настъпва в деня след Деня на благодарността, когато в града се стичат орди от купувачи и туристи от предградията в навечерието на големия футболен мач между армията и военноморските сили, който се провежда всяка година в събота.
Полицаите във Филаделфия не само че не можеха да си вземат
отпуск, но и трябваше да работят на извънредно дълги смени, за да се
справят с допълнителните тълпи и трафика. Крадците също биха се
възползвали от суматохата в магазините, за да изнесат стока, което би
увеличило главоболието на органите на реда.
До 1961 г. "черният петък" се наложил във Филаделфия до такава степен,
че търговците и поддръжниците на града безуспешно се опитали да го
променят на "голям петък", за да премахнат негативните конотации.
Терминът обаче се разпространява в останалата част на страната едва
много по-късно и до 1985 г. не се използва често в цялата страна.
Някъде в края на 80-те години на миналия век обаче търговците на дребно намират начин да преоткрият "Черния петък" и да го превърнат в нещо, което се отразява положително, а не отрицателно на тях и техните клиенти. В резултат на това се появява споменатата по-горе концепция за празника "от червено до черно" и схващането, че денят след Деня на благодарността е поводът американските магазини най-накрая да излязат на печалба.
Историята на "черния петък" се затвърждава и съвсем скоро тъмните корени на термина във Филаделфия са до голяма степен забравени. Оттогава насам еднодневният празник на продажбите се превърна в четиридневно събитие и породи други "празници на търговията на дребно" като Small Business Saturday/Sunday и Cyber Monday.
Магазините започнаха да отварят все по-рано в петък и сега най-отдадените купувачи могат да излязат навън веднага след хранене за Деня на благодарността.