В работната среща се включиха Агенция "Пътна инфраструктура", включително директорите на дирекции, на Института по пътища и мостове и на "Автомагистрали" ЕАД.
Участъците 1, 2 и 3 на "Хемус" са с готова техническа документация и влязло разрешение за строеж. 4-и, 5-и и 6-и участък на АМ "Хемус" са по-напреднали, но и там строителните дейности засега не могат да започнат, стана ясно от обясненията на Йорданов.
През 2024 г. на практика ще може да започнат да се изпълняват
строителните дейности по седми и осми участък на АМ "Хемус", което ще
продължи 36 месеца. На седми участък на практика трябва да се преместят 3
километра от трасето, защото попадат в свлачищна зона. На осми участък
се оказва, че част от трасето по идейния проект попада на територията на
ловно стопанство "Черни Лом", където има популация от благородни елени и
ловното стопанство не е съгласно оттам да минава магистрала. Освен това
отчужденията, поне докато няма технически проект, няма как да започнат.
Регионалният министър Гроздан Караджов заяви, че когато намерил казуса "Хемус" на бюрото си, разбрал че няма шанс магистралата да е готова до 2024 г.
Той обясни, че целта е да стане ясно, че без специален закон и специално нормативно решение на Народното събрание няма как да се извърши трансформацията, за да продължи "Хемус" да се строи. Моята задача е да съдействам на разследващите органи, но това е една периферна задача. Първостепенната ми задача е да продължим строителството на АМ "Хемус" и да се забързат процедурите, категоричен бе регионалният министър.
Гроздан Караджов увери, че МРРБ ще съдейства за АМ "Хемус" с всички възможности и връзки и лостове, които може да дръпне, но някои неща ще трябва да влязат и в Народното събрание.
АПИ могат да влизат в МРРБ без да чакат. За това следващият път, когато има забавяне в нещо, господин Василев, в чийто ръце е топката, влиза във вратата на Автомагистрали без да чука и да чака. Същото важи и за МРРБ, заяви Караджов. Същото се отнася и за пътя Видин - Ботевград.
Той посочи, че регионално развитие не означава асфалт и бетон, а съхраняването на природата също е много важно. Трябва да стъпваме много внимателно, по терлици, призова министърът и настоя да бъде създадена организация, с която АПИ да бъде първият страж на културните паметници.
За АМ "Европа", Караджов заяви, че за нея има най-много оплаквания как се строи. За хората държавата е държавата и когато сключвате договори, всичко трябва да е описано. Ние плащаме сметката и няма как да бъдем оставени обезоръжени от страна на администрацията пред изпълнителя. Той строи там като башибозук, а ние нямаме инструменти.
Шефът на АПИ Тодор Христов призова в рамките на утрешния ден да се изготви доклад от дирекция правна, в който да е казано какви са всичките механизми за налагане на санкции, но и да се следи изпълнението на обекта.
По отношение на АМ "Струма", Караджов иска
довършване на участъците преди Кресна. До средата на годината тунел
"Железница" трябва да бъде завършен. В района на Кресненското дефиле има
много свлачища и трудно всички части могат да се обхванат. Укрепването
няма да отнеме много време - около 6 месеца и до края на годината трябва
да се приключи с целия подучастък. Ние сме спрели пред вратата на
процедурата по ОВОС и тепърва предстоят разговори с МОСВ по уточняване
на варианта, по който те биха съгласували ОВОС за строежа на АМ
"Струма", обясни Гроздан Караджов.
Той отбеляза, че Кресненското дефиле тепърва ще се развърже като вариант, ще се търси техническо проектиране и варианти за инвестиране. Не може да се даде прогноза за завършването на АМ "Струма" все още.
Цялата магистрала в участъка Русе - Бяла - Велико Търново да се пусне до 2030 г., иска Гроздан Караджов.
За АМ "Черно море" в края на 2027 г. би могло да се сключи договор за строителство. Движейки се, магистралата трябва да има хоризонтални отсечки, които да водят до курортните места.