Първо трябва да направим формата, лого, и чак тогава да имаме план как да действаме. На въпрос как новата държавна верига бензиностанции ще стимулира конкуренцията, министърът на икономиката съобщи, че от миналата година има Закон за публичните предприятия, където в момента се правят анализи за това кои държавни компании трябва да са на печалба.
Готово изградена мрежа на бензиностанции не е нашата концепция, защото към момента няма такава мрежа, която да покрие и малките, и големите градове. Първо трябва да се утвърди как ще изглеждат тези бензиностанции – но със сигурност ще могат да се зареждат електромобили.
Една такава компания с около 100 локации, изградена от нулата върху зелени терени, ще отнеме около две години за изграждането си. За първоначално стартиране ще са нужни от около 6 до 9 месеца. Държавната компания ще бъде балансьор в сектора, допълни Караниколов.
„През годините много често се е случвало, когато цената на горивата се вдига, автоматично много бързо и в България се повишава. Респективно обаче, когато пада – имаме около 14 дни до един месец срок, в който стойността се понижава. Считаме, че това не е толкова рационално. Сигурни сме, че тази компания ще дава по-ясна картина”, обясни още той.
Той поясни, че в държавните бензиностанции ще има стандарт за качество, който се надява от тук нататък да се съблюдава и от всички. „Към момента проблем с качеството на горивата няма. Постоянно се извършват проверки, но знаете, че на определени етапи по-малки играчи често създават проблеми на автомобилите ни”, информира Караниколов.
„Още преди една година, когато започна полемика по Закона за горивата, когато големите и малките започнаха да се карат, излезе анализ на Комисията за защита на конкуренцията, в който бе посочено, че действащият Закон създава условия, които трябва да бъдат преодолени. Там е посочено и концентрацията на складове, и вследствие точно на тези неща Законът беше изменен. Тази нова верига същи е в отговор на промените в Закона“, допълни министърът на икономиката.
Целта е секторът да бъде предвидим, да има балансьор, който да се води по световните стандарти за цена, разбира се – да гарантира и качество. Когато има играч, който спазва всички правила и е мерило за всички в сектора, частниците ще трябва да отговорят с конкурентна цена и с качество на продукта. Държавата не може да си позволи да работи на загуба, защото няма такива компании, които държавата субсидира, а те са на печалба. Всеки в един сектор има интерес да има конкурент, който спазва правилата, уточни министър Караниколов.