Той обясни, че суровият петрол, с който работи рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас", е на цена около 50-60 долара за барел. "А те ни я калкулират на цената на "Брент" – около 86 долара за барел в момента. Тази разлика от 30-35 долара просто отива в джобовете на собствениците на "Лукойл“ или компанията, която е застанала на входа и на изхода – "Литаско", която е компанията - майка на рафинерията. Те я използват да работи на ишлеме. Това бърка в джоба на българина", заяви енергийният експерт.
Ако рафинерията бъде национализирана, в българския бюджет според него ще влизат 7 милиарда лева приход от нея.
Като друга причина за покачването на цените на горивата той посочи връщането на акциза на пропан-бутана.
"Всички правителства по целия свят обичат цените да се повишават, защото приходите в сметките на едно правителство, което управлява дадена държава, се формират от няколко продукта, като първо място сред тях заема петролът. И тъй като Асен Василев трябва да си изпълни бюджета, на тях им идва дюшеш да си пълнят бюджета с това, че бъркат в джобовете на българите като повишават цените", добави Красимир Манов.
По думите му потреблението на петрол в световен мащаб в момента е между 2,5 до 5,5 милиона барела по-малко. Основната причина за това е сривът на китайската икономика, а от там – и на потреблението. "Потреблението намалява и е съвсем нормално цените да падат. ОПЕК и ОПЕК+ няколко пъти намалиха добива на нефт. Те се опитват изкуствено да ги повишават и въпреки всичко, цените продължават да седят в този диапазон, 70-80 долара. Не би трябвало въобще да има повишение, специално за България, но всичко се прави по изкуствени причини“, коментира експертът.
Според него е възможно цените на горивата да преминат границата от 3 лева през есента.
Красимир Манов заяви, че с прекратяването на концесията на пристанището в Росенец правителството ще се опита да го използва като разменна монета в сделката за продажбата на рафинерията. "Ще се опитат да рекетират следващия собственик, който дойде, за да не ги закача чисто политически – да се забрави за Барселона, за всички далавери и измами. Рафинерията без разтоварището не струва нищо и който я купи утре за няколко милиарда, ще трябва да се договаря с българското правителство и с тези, които го контролират, за да получи концесия за разтоварището. В противен случай той не може да използва тази рафинерия", обясни енергийният експерт.
Източник: fakti.bg