Освен избор на валидност, измененията въвеждат централизирано персонализиране на всички български лични документи, което вече ще се извършва от дирекция „Български документи за самоличност“ – МВР. В заявленията за издаване на нови документи се добавя и възможност за заявяване на удостоверения за електронна идентичност (УБИ) – както при нови карти, така и за вече издадени. Регламентира се и процедура за спиране, възобновяване и прекратяване на УБИ, записано в електронния носител на документа. Целта е да се гарантира бързо и без забавяне административно обслужване.
Промените обхващат и реда за издаване на свидетелства за управление на МПС, временни карти за самоличност и моряшки паспорти. В заявленията вече ще се обработват и контактни данни – електронна поща и телефон – съобразно правилата за защита на личните данни.
Правителството подчертава, че прилагането на новите правила не изисква допълнителни бюджетни средства.
Наред с това, кабинетът прие и промени в Правилника за прилагане на Закона за чужденците, с които се осигурява по-голяма яснота и предвидимост за чужденците, кандидатстващи за продължително пребиваване у нас. Регламентират се необходимите документи и се синхронизира нормативната уредба с последните изменения в Закона за чужденците.
Сред тях е и новият ред за предоставяне на разрешение за пребиваване тип „дигитален номад“, който дава възможност на специалисти в иновациите, високите технологии и творческите индустрии да живеят и работят в България, без да имат отношения с местен работодател. Очаква се мярката да донесе икономически ползи чрез привличане на хора, търсещи добра инфраструктура и високоскоростен интернет.
Припомняме, че през юни Народното събрание одобри промени в Закона за чужденците, които позволяват издаване на продължително пребиваване на дигитални номади с дългосрочна виза до шест месеца и право на пребиваване до 180 дни.
