Бюджетът на процедурата възлиза на 50 млн евро., което е половината от предвидените средства за тазгодишния прием по подмярката. Максималните допустими разходи по един проект се намаляват на 600 хил. евро от 1 млн. евро, за да се даде възможност на повече общини да получат финансиране. Бенефициентите, които вече са получили подпомагане за улична инфраструктура, няма да бъдат допустими за финансиране отново, предупреждават експертите. Подадените предложения ще бъдат подложени на предварителен ранкинг, в случай че размерът на заявената финансова помощ по всички подадени по процедурата проектни предложения надхвърля разполагаемия бюджет от 50 млн евро.
В тазгодишния прием е намален максималният общ брой точки, който може да получи един проект – от 76 на 50. В условията за кандидатстване по подмярката обаче е разписано, че ще се подпомагат проекти, които са получили минимален брой от 20 точки по критериите за подбор.
Предимство имат общините с висока безработица.
Проектите отново ще се оценяват според населението и безработицата в региона, но в самите изисквания има промяна. Най-много точки ще получат предложенията, насочени към територията на община със средногодишно равнище на регистрираната безработица над 30.01% - 9 точки. Първата стъпка в този критерий е до 15% безработица – за проекти в общини с това ниво на хора без работа ще се дават 5 точки.
При критерия, свързан с население, стъпката при настоящия прием ще е
през 600 души. Най-много – 20 точки, ще получават инвестиции, които ще
са от полза на общо население над 3001 души. При условие, че проектът
обхваща територия с население под 600 души, се дават най-малко точки -
10.
Директната свързаност остава приоритет
И през този прием приоритет имат инвестиционни предложения, насочени към Северозападна България. 3 точки ще получават проекти за областите Видин, Враца и Монтана и 2 точки за областите Плевен и Ловеч. Директната свързаност остава приоритет, следователно е и критерий за оценка. По него се дават 18 точки, а целта му е чрез инвестициите по даден проект да се осигури директна транспортна свързаност на населено място/населени места на територията на община от селски район с по-висок клас път. Изисква се поне една улица във всяко едно от населените места, в които ще се изпълнява инвестицията, да осигурява свързаност на съответното населено място с по-висок клас път.
От Дирекция „Развитие на селските райони“ в МЗХГ обръщат внимание, че няма да бъдат подпомагани проекти, които не отговарят на хоризонталните политики. Изисква се кандидатите да представят информация за съответствието на проектното предложение с хоризонталните принципи, сред които са насърчаване на социалното приобщаване, намаляване на бедността и икономическо развитие на селските райони, равенство между половете, недискриминация и устойчиво развитие.
Въпроси относно условията за кандидатстване могат да се подават на електронен адрес: rdd@mzh.government.bg до 3 седмици преди крайния срок за входиране на проектни