Почти същата картина е и при дизеловото гориво, където в 21 страни цените са по-ниски от нашите, преди да бъдат начислени данъците. В България цената е 0.495 за литър, в Австрия е 0.388, в Полша е 0.333 евро и т.н.
За разлика от повечето страни в ЕС обаче, в България акцизните ставки все още са сравнително ниски. Но дори и с включването на данъците пак има държави, които са далеч по-богати, но се радват на по-ниски цени на горивата. В момента например по нашите бензиностанции средната цена на дизела е 0.990 евро, а в 6 други страни от ЕК той е по-евтин - в Румъния, Австрия, Латвия и Литва, Люксембург, Полша, където крайните цени са в диапазона 0.879 - 0.975 евро.
"Това е положението: по-високи цени на дребно от средното за ЕС за дизела и бензина. Цените все пак следват промените в котировките на суровия петрол в евро, но се наблюдава известно забавяне от около месец. Засега е видно, че през юли цената на петрола тръгна надолу, а цените у нас останаха непроменени", коментира данните анализаторът от "Индустри уоч" Лъчезар Богданов. Според него сега на ход е новата Комисия за защита на конкуренцията. "Ролята на КЗК не е да следи за цените по бензиностанциите, а да проследи доколко поведението на различните играчи на пазара и на държавните органи създават положението, в което се намираме", добави той.
Цените на най-масовия бензин у нас - А95, варират сериозно по бензиностанциите в отделните градове. От 1.75 лв./л по морето цената достига 2.08 в Западна България. С над 40 ст. за литър е разликата при А98, а дизелът се движи между 1.69 лв./л и 2.04 лв./л.
Наскоро изследване на Блумбърг показа това, което българите усещат по джоба си - горивата не са най-скъпите в света, но ни тежат на фона на скромните доходи. България се оказа на непрестижното 52-ро място по достъпност, защото за да си купи литър гориво, българинът трябва да даде 5.6% от заработеното за деня. За юни средната надница е била 33.60 лева.
Източник: DarikNews