През 2015 г. ООН приема Програма за устойчиво развитие до 2030 г., която е своеобразен призив за действие за премахване на бедността, защита на планетата и подобряване на живота и перспективите на всички, независимо къде по света се намират те. Програмата е съставена от 17 цели, катомеждународната общност е категорична, че образованието е от съществено значение за успех при постигането на всички тях. А Цел№4 е посветена именно на ролята на образованието, като стремежът е „да осигури приобщаващо и справедливо качествено образование и да насърчи възможностите за учене през целия живот за всички“.

Образованието дава възможност за социално-икономическа мобилност и е ключ към бягството от бедността. През последното десетилетие е постигнат значителен напредък към увеличаване на достъпа до образование и степента на записване в училищата на всички нива, особено за момичетата.

Независимо от това, 265 милиона деца и юноши по света нямат възможност да пристъпят училищния праг или да завършат образованието си. И ако тези данни не са достатъчно стряскащи, добавяме още малко – 617 милиона деца и юноши не могат да четат и да смятат; по-малко от 40% от момичетата в Субсахарска Африка завършват прогимназиално образование, а около 4 милиона деца и младежи бежанци са извън образователната система.

Без приобщаващо и справедливо качествено образование и възможности през целия живот за всички, държавите няма да успеят да постигнат равенство между половете и да прекъснат цикъла на бедност, който подлага милиони деца, младежи и възрастни на неистови трудности.

Според ООН 244 милиона деца и младежи не посещават училище, а 771 милиона възрастни са неграмотни. Правото им на образование е нарушено и това е неприемливо.

Институциите на ЕС и държавите членки заедно допринасят за повече от половината от цялата световна помощ за образование, като подкрепят сектора на образованието в повече от 100 държави в целия свят.