© pixabay.com

В един от случаите, които са консултирани на НТЛД 116 111, роднина на дете споделя, че е разтревожен, тъй като детето е изпаднало в емоционална криза, след изоставяне от страна на майката и поемане на грижите от бащата. Детето е в състояние на постоянен плач, скубе си косите и изразява готовност да посегне на живота си. Своевременно близките на детето получават подкрепа от консултантите на Линията и са насочени към подходящи специалисти и услуги, така че да се работи по най-добрия начин с тях и с детето.

Консултация на Националната телефонна линия за деца 116 111 на ДАЗД е потърсена и от медицинско лице, което съобщава за дете с повече от един суицидни опита, което към момента на обаждането е настанено в тежко състояние в детско отделение на болница. По думите на обаждащия се детето е в съзнание и веднага с него е проведена консултация от психиатър. Въпреки това психическото му състояние е нестабилно и се нуждае от 24-часов надзор, за какъвто болничното заведение няма ресурс. Отчитайки високия риск от последващи суицидни действия от страна на детето и неотложната необходимост от професионална подкрепа за него и близките му, от болницата търсят незабавна помощ от органите за закрила на детето. Случаят веднага е предаден на компетентните институции, а с детето и близките му е започнала активна работа.

При друго обаждане две малолетни деца търсят помощ за своя приятелка. На консултантите разказват, че приятелката им се справя добре в училище, има приятели, но от известно време развива самонараняващо се поведение и често споделя за суицидни мисли. По думите им започва ескалация на нейното поведение, като се наранява и в училище. Децата са изплашени и не знаят как да реагират в ситуацията. След разговор с консултантите на НТЛД 116 111 малолетните получават психологическа подкрепа, а с детето, имащо суицидни мисли работят специалисти.

С професионалната си реакция консултантите на Линията успяват да предотвратят и самоубийство на майка с малко дете, която е потърсила помощ на Националната телефонна линия. В обаждане жената споделя, че според нея не успява да е добър родител. Търси помощ за отглеждане на детето си, което е оставила вкъщи, за да излезе и да посегне на живота си. Веднага й е оказана психологическа подкрепа и е снижено напрежението й до граница, в която вече не е опасна за себе си и околните. При проведения разговор жената споделя къде се намира, и че има желание да работи с психолог, за да бъде пълноценна майка.

„Всички тези случаи за пореден път показват колко е важно доверието в Националната телефонна линия 116 111. За пореден път може да кажем, че едно телефонно обаждане може да промени нечия съдба. На всеки – дете, възрастен, може да се случи нещо, с което да няма сили сам да се справи. Нека децата и възрастните, които полагат грижи за тях, да знаят, че на НТЛД 116 111 има кой денонощно безплатно и анонимно да ги изслуша и да помогне“, коментира д-р Теодора Иванова, председател на ДАЗД.

Държавна агенция за закрила на детето