До тук нищо лошо... Но възниква въпросът кога е обособен УПИ VI и за какво е бил предназначен? Спазени ли са процедурите по разработването на Комплексния проект за инвестиционната инициатива (КПИИ), които включват:
1. Заповед за изменение на Подробния устройствен план (ПУП).
2. Одобряване на проекти.
3. Издаване на Разрешение за строеж, (последните две, извън обхвата на КПИИ, биха подлежали на административен контрол).
И тук става интересно. Да проследим хронологията на стъпките и административните еквилибристики, предприети и приложени от бизнес дамата.
На 1 октомври 2015 г. Румяна Цанкова става собственик на имота. Една седмица по-късно, на 8 октомври, Цанкова иска допускане за изработване на КПИИ, включващ изменение ПУП (на плана за застрояване, като й се разреши да застрои свързано със съседния имот) и одобряване на инвестиционен проект за сграда за комплексно обществено обслужване.
Седем дни след това, със Заповед №1566/ 15.10 2015 г., е разрешено изготвянето на КПИИ.
На 22 октомври е подадено Заявление с Вх. №9400-0-16181 от 22.10.2015 г. за одобряване на КПИИ, който не подлежи на административен контрол, и още в същия ден (непосредствено преди местните избори), от изпълняващия правомощията на кмет на Община Враца Красимира Георгиева, е издадена Заповед №1610/22.10.2015 г., с която е одобрено исканото изменение на ПУП (план за застрояване), с която е регламентирано на свързано застрояване между УПИ VI и УПИ I, кв. 2, в ж. к. „Дъбника” в гр. Враца, а от главния архитект на Община Враца Д. Дилков (понастоящем кум на вече семейните Мирослав Николов и Румяна Василева) са одобрени инвестиционни проекти и е издадено Разрешение за строеж №226/ 22.10.2015 година за извършване на строителство на "Сграда за комплексно обществено обслужване” в УПИ VI и УПИ I, кв. 2, в ж. к. „Дъбника” в гр. Враца.
Оказва се, че всички тези актове са влезли в сила в деня на издаването им - няма обявяване, няма изчакване на срокове за обжалване.
Ето така всяко чудо за 3 по седем дни, заобикаляйки административните процедури и срокове, овластени чиновници „работят на ползу своя”.
Бизнес дамата Румяна Цанкова обаче не се спира в своята предприемаческа дейност. На 30 август 2017 г. отново иска допускане за изменение на Разрешението за строеж, като този път с изменението и офисната част на сградата се преобразува в жилищна. Поредното искане е за изменение на Разрешението за строеж е допуснато със Заповед 1488 от 04.09.2017 г., поради промяна на инвестиционните намерения.
Така с разрешение на за строеж №226/ 22.10.2015 г. и Заповед №1488/ 04.09.2017 г. за допълването му е разрешено изграждането на строеж "Сграда за комплексно обществено обслужване” в УПИ VI и УПИ I, кв. 2, в ж. к. „Дъбника” по плана на гр. Враца.
Съгласно графичната част на действащия подробен устройствен план (план за застрояване), одобрен със Заповед №1610/22.10.2015 г на Кмета на Община Враца, застрояването на УПИ VI, кв.2, в ж.к. „Дъбника” по плана на гр. Враца е определено за Комплексно обществено обслужване - КОО.
По същество строежът е разрешен като сграда със смесено предназначение, тъй като в същата е предвидено обособяване на жилища, което е в противоречие с предвиждането на действащия ПУП. Застрояването на УПИ VI, кв. 2, в ж.к. „Дъбника” по плана на гр. Враца НЕ може да бъде със сгради със смесено предназначение предвид изискването на чл. 20, ал. 2 от ЗУТ (Основното застрояване съответства на конкретното предназначение на имотите, съгласно чл. 8, определено с подробния устройствен план) и на чл. 37, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ (чл. 37, ал. 1 - Сградите на основното застрояване се изграждат съобразно предназначението на урегулираните поземлени имоти, определено в подробен устройствен план; чл. 37, ал. 2 – Сградите на основното застрояване по предназначение са жилищни, производствени, курортни, вилни, обществено-обслужващи и други, както и сгради със смесено предназначение).
За да отговаря сградата на конкретното предназначение на имота, жилища могат да се изграждат само в жилищни сгради и в сгради със смесено предназначение.
В този случай обаче, наименованието на строежа, според издаденото разрешение за строеж и съдържанието на обекта в одобрения инвестиционен проект, е в пълно несъответствие. Целта е повече от ясна - за да се заобиколи действащия подробен устройствен план, сградата е наименувана за комплексно обществено обслужване, както е предвиждането на плана, но в действителност се проектират и изграждат жилища.
Така чрез правилно подбрана терминология, скрита под формата на комплексен проект за инвестиционна инициатива, са заобиколени изискванията на българското законодателство, регламентиращо устройството на територията и задължителни за гражданите на Република България.
Освен явното потъпкване на законовите разпоредби с цел лично облагодетелстване, в хронологията на издадената документация са налице административни еквилибристики и хитринки, произтичащи от служебното положение на заинтересованата страна. Експресните срокове за издаването на документите доказват, че въпросните документи се издават несъобразно, като се заобикаля закона.
И тук отново възникват съществени въпроси, свързани с отношенията на възложителя и административните органи, от които зависи издаването на съответната документация:
1. Какви са взаимоотношенията на възложителя на КПИИ и началника на РДНСК - Враца?
2. Какъв е произходът на средствата за инвестицията?
3. Ако е кредитирана, кога и на кого е отпуснат кредитът и с какво е обезпечен?
4. Има ли конфликт на интереси между шефа на РДНСК и строителното предприемачество на Румяна Цанкова?