„Необходимостта от този ръст е, за да функционират общинските системи – училища, детски градини, улично осветление, сметосъбиране, поддръжка на уличната мрежа, средствата за снегопочистване, възнагражденията на всички работещи в общинските системи. Около 230 000 човека общо получават заплатите си през общинските бюджети. Това са учителите, работещите в общинските администрации, в болниците, в комуналните стопанства и др.”, каза Георгиева.

„Дълги години се опитваме да обясним на държавата, че когато дадено министерство провежда колективно трудово договаряне, то би било разумно и общините, като работодатели, да участват в този процес. Но всъщност колективното трудово договаряне се извършва без нас, а нивата на възнаграждение се очаква да бъдат постигнати през общинските бюджети. Затова държавата дава част от средствата. Общините винаги дават и от своите собствени, а при медийно анонсираното и очаквано увеличение на минималната работна заплата казваме, че тези 21% са минимумът, който ни е необходим, за да си плащаме сметките и заплатите”, допълни Георгиева.

Тъй като общините са ангажирани с осигуряването на обществения ред, според Георгиева намаляването на осветлението е мярка, към която се прибягна, тъй като не е имало приети бюджети и достатъчно средства. Това е довело до намаляване на разходите. НСОРБ ще се постараят да не се случва през следващия зимен сезон.
Бюджетната процедура е започнала още от февруари, цифрите са актуализирани неколкократно и са представени на всички министри от служебния кабинет. Георгиева поясни, че вече има медиен анонс за подготовката на около 14% ръст за общинските бюджети за следващата година, но това ще е недостатъчно. Днес, съгласно Закона за публичните финанси, НСОРБ трябва да проведе преговорите с МФ по държавния бюджет за 2023 г., но през последните години тази дата се измества във времето.