В страните от ЕС от тол такси са 70% от приходите от използване на пътищата, а 30% са от винетки на граждани, каза министърът. У нас нещата са обърнати - 65% от приходите са от винетки. За 2021 г. от винетки са събрани 267 млн. лв., а от тол такси - 111 млн. лв.

Според Караджов, който използва повече пътищата и ги руши повече трябва да плаща повече, но у нас не е така. Има много отсечки, които са второкласни пътища с натоварено движение на камиони, за ползването на които превозвачите не плащат нищо. Такива са например пътищата Видин-Монтана, Оряхово-Враца, Силистра-Добрич-Варна. Не е справедливо шофьорите на коли да плащат винетка за всички пътища, е превозвачите, които генерират приходи и печалба, да не плащат, каза министър Караджов. Затова обхватът на тол системата вероятно ще бъде разширен.

Много камиони, за да не плащат, не използват първокласните пътища, а минават по тези втора категория, стана ясно по време на дискусията. Тези пътища не са проектирани за големи камиони и не могат за издържат на тежкотоварния трафик. Затова местни жители са се оплакали на министъра, че пътищата са станали на юфка. Тол таксите у нас са в пъти по-ниски отколкото в съседни страни. Например за преминаване от Видин до Кулата автобус над 12 тона с категория Евро 6 плаща 6 лв. тол такса за 414 км. За разстоянието от София до Бургас, което е 358 км, същият автобус плаща 7 лв. В Сърбия за 331 км от границата до Белград таксата е 65 лв., или девет пъти повече. В Гърция за преминаване от Кулата до Катерини, което е 178 км, таксата е 34 лв. За 480 км от Солун до Атина таксата е 153 лв. Затова тол таксите вероятно да бъдат увеличени.

Превозвачи обаче заявиха, че ако увеличат тол таксите, ще трябва да вдигнат цените, което ще се отрази на крайните цени за потребителите.

Превозвачите се оплакаха, че често има случаи да получават компенсаторна такса, която замества глобите, в размер на 750 лв., защото са преминали през участък от магистрала, в който тол системата не ги е отчела и не са платили такса от няколко лева. Който пътува без тол такса трябва да бъде глобен, но такова варварско наказване с бухалка не трябва да има, каза министър Караджов. Затова той ще възложи на експерти да предложат промяна при налагането на санкции. Превозвачите поискаха да бъдат премахнати посредниците при събиране на тол таксите, за да нараснат приходите. Министърът заяви, че ще възложи одит на тол управлението и ще каже дали посредниците може да бъдат премахнати след като види резултатите от проверката.


Източник: actualno.com