© МРРБ

След направената от него проверка на състоянието на трасето министър Цеков изрази задоволството си, че пускането на този много дълго чакан участък по направлението ще позволи да бъде избегнато най-трудното трасе – между Бела и Димово, да се изнесе трафикът извън това опасно трасе и да бъде преместен извън град Димово.

Регионалният министър подчерта, че това е първият реален автомагистрален участък по направлението между Видин и Ботевград, което ще е с дължина около 190 км. Той обясни, че първата готова отсечката е с габарит 28 м на места, с 2 ленти за движение в посока, в някои участъци с допълнителна лента за тежкотоварен трафик и за бавнодвижещи се автомобили. Министърът отбеляза наличието по трасето на 2 пътни възела, осветление, мост с дължина 118 м над река Арчар, 2 виадукта – с дължина съответно 205 м и 218 м, железопътен надлез, множество селскостопански надлези и подлези.

Продължава активното строителство и в останалите участъци на магистралата, подчерта Андрей Цеков. Той информира, че се работи по 30-километровото трасе между Видин и Макреш. Съгласно договора участъкът трябва да бъде завършен до края на тази година. В следващия месец ще бъде рестартирано строителството в следващия участък – между Бела и Ружинци. Около средата на годината се очаква да има разрешение за строеж за участъците между Ружинци и Монтана.

Най-проблемният участък е Монтана – Враца, за който от 2013 г. не е проектирано ново трасе след като е отречено съществуващото, коментира министър Цеков. И допълни, че обявената обществена поръчка за изграждане на нов скоростен път между Враца и Монтана и за модернизация на обхода на Враца е пред приключване. Същевременно е обявена обществена поръчка за основен ремонт на участъка между Враца и Мездра, така че да може да се свърже с новото трасе между Мездра и Ботевград, което в рамките на 2024 година трябва да бъде изцяло отворено за движение.

Реалистично погледнато се надявам, че до края на 2026 - 2027-а година бихме могли да имаме напълно изградено това трасе. Разбира се, с уговорката, че между Монтана и Враца ще отнеме повече време, тъй като там са в много начална фаза на строителство и е необходимо да се проектират няколко варианта на трасе и да се мине през екологични оценки. Това е един процес, който от началото на проектирането до одобрението на трасето обикновено отнема около 2 години и след това вече може да се говори за строителство. Но от 200 километра магистрала бихме могли да имаме 170 в обозримо бъдеще през следващите 3 години, каза Андрей Цеков. Факт е обаче, че днес имаме един макар малък участък на магистралата Видин – Ботевград. За мен, като човек, израснал във Видин, е изключително вълнуващо, коментира регионалният министър.

В отговор на въпрос дали липсата на Акт 16 за участъка Макреш – Бела е проблем министър Цеков отговори, че е рутинна практика при готовност и приемане на един обект от възложителя да се направи организация за временна експлоатация. Това се прави и е правено във всички автомагистрални участъци, а в рамките на следващия месец ще бъде издаден акт 16 за новопостроеното трасе. Движението по трасето Макреш - Бела беше пуснато днес. Министърът отбеляза, че пускането му в експлоатация ще бъде облекчение за всички пътуващи, като финалното решение ще дойде тогава, когато е готова цялата магистрала.