Припомняме, че след сигнал на омбудсмана
миналата година ВАП образувана преписка в отдел „Надзор за законност“ и
предприе „незабавни действия“ за отмяната на незаконосъобразни текстове в
няколко общински наредби за определянето и администрирането на местните
такси и цени на услуги в раздел „Такса за битови отпадъци“.
Омбудсманът Диана Ковачева тогава сезира
прокуратурата след извършена собствена проверка в общинските наредби на
Видин, Несебър, Долна Митрополия, във връзка с декларациите за
освобождаване от плащане на такса битови отпадъци, когато имотът не се
ползва, които се приемат до 31 октомври, а в Община Стамболийски –
срокът бе до 30 ноември на предходната година. По закон обаче подаването
на такива декларации е до края на годината.
Повод за проверката на омбудсмана и сезирането на ВАП бяха жалбите на
потърпевши собственици на имоти от Община Видин, които сигнализираха
омбудсмана, че им се отказва прием на декларации, подадени след 31
октомври 2021 г., с аргумента, че са извършени промени в нормативната
уредба. В същото време тези промени не кореспондират с действащия закон.
В сигнала си до прокуратурата омбудсманът
информира, че и в наредбите на Пазарджик, Стамболийски и Бобов дол са
включени допълнителни условия за освобождаването от такса за
сметосъбиране и сметоизвозване. Тогава омбудсманът изрично подчерта в
становището си, че законодателят точно и ясно е регламентирал хипотезите
на недължимост на таксата и всякакви допълнителни условия, включително
изискването за представяне на удостоверения от доставчици на обществени
услуги, не намират основа в закона.
В писмото си от тази седмица ВАП информира проф. Ковачева, че към 29
октомври 2022 г. прокуратурата установява 95 общински наредби, които
противоречат на Закона за местните данъци и такси, на Закона за
нормативните актове и др.
„Установени бяха разпоредби от общински наредби, в които за подаването
на декларации за освобождаване от заплащане на такса за услугата по
събиране и извозване на такса битови отпадъци поради неползване на имот,
се въвежда по-кратък срок от законоустановения в действащата към
момента разпоредба на чл. 71 от Закона за местните данъци и такси“,
информират от ВАП.
От писмото на прокуратурата става ясно още,
че някои общински съвети са въвели допълнително условие за
освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване, като тази
възможност е предвидена само за имоти, които са недекларирани за основно
жилище, а подобно изискване в ЗМДТ отсъства.
От там информират още, че са констатирали и нарушения на разпоредби по
ЗУТ – при разкопаване на улични, тротоарни настилки и вътрешно-квартални
пространства, освен разрешения за строеж, са изисквани нарочно
допълнителни разрешения, за които са събирани отделни такси.
„Такива решения на общинските съвети не намират основание в ЗМДТ и в
ЗУТ. Правомощията на общинския съвет относно местните такси и цени на
услуги се базират на ЗМДТ, респективно на други специални закони и е
недопустимо да се проявяват чрез въвеждане на ново бреме“, категорична е
прокуратурата.
ВАП допълва, че в хода на проверките са открити и общински наредби, с
които се регламентират състави на административни нарушения, скрепени
със санкции, различни от уредените на законово ниво в ЗМДТ.
Прокуратурата информира още, че междувременно проверките им са
продължили и към 17 януари тази година те са обхванали всичките наредби
от общинските съвети в страната. Установени са 119 наредби,
противоречащи на разпоредби от нормативни актове от по-висока степан.
Подадени са общо 44 протеста до съответните административни съдилища, а
от тях към този момент са налице 12 уважени на първа инстанция, пишат от
ВАП и прилагат списък на общините, в които са разкрили
незаконосъобразни разпоредби.