В доклада се констатира, че кметовете на въпросните общини, в т. ч. и на Мездра, в нарушение на нормативните изисквания не са договорили с превозвачите разумна печалба по сключени договори за превозите, по които се предоставя субсидия от държавния бюджет. Включването на размера на разумната печалба като задължително условие в договорите за превозните услуги е регламентирано в чл. 56, ал. 2, т. 5 от Наредба №5 за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с Постановление №163/ 2015 г. на Министерския съвет.

Посочва се също, че в 153 договори, сключени от кметовете на общините Априлци, Белене, Берковица, Враца, Вършец, Георги Дамяново, Гулянци, Кнежа, Лом, Мездра, Монтана, Никопол, Роман и Троян, не са включени параметри за изчисляване на държавната субсидия за превозвачите.

Според друга констатация в одита, общините Белоградчик, Враца, Вършец, Кула, Мездра и Плевен не са спазили изискванията за възлагане на обществените превози с автобуси, като са сключили договори за обществен превоз на пътници след конкурс (процедура, регламентирана в Наредба №2 от 2002 г.), проведен след измененията в нормативната уредба от 2011 г. "Неспазването на изискванията за възлагане на обществения превоз на пътници (изборът на изпълнител чрез процедурата "конкурс") лишава общините от възможността за получаване средства от централния бюджет за заплащане на компенсации на превозвачите за пътувания по намалени тарифи и при реализирани загуби от превози по нерентабилни линии”, се казва още в доклада.

Установени са пропуски и неточности, допуснати от кметове при заявените от тях за субсидиране пробези по междуселищни автобусни линии, свързващи малки населени места в планински и/или гранични райони, както и при определяне на общия пробег по междуселищните автобусни линии. Кметовете на общините Мездра и Троян не са предприети действия за осигуряване на обществен транспорт до населени места, отговарящи на нормативните изисквания за субсидиране на превозите до тях. Като пример се посочва село Оселна, община Мездра, което отговаря на нормативните изисквания за субсидиране на превозите до него - включено е в списъка на населените места в планински район и има население 378 души (по данни на Главна дирекция ГРАО към март 2016 г.). Превози по автобусната линия Зверино - Оселна от общинската транспортна схема на община Мездра са субсидирани през 2014 г. В предложения от кмета на община Мездра общ пробег за субсидиране по междуселищни автобусни линии за 2015 г. и за 2016 г. не е включен пробег за субсидиране на транспортните връзки до село Оселна. От общината не са пояснени причините за това бездействие. Даденото обяснение е, че на база наличната документация, общината не може да даде логичен отговор.

В тази връзка заключението на одиторите е, че кметът на община Мездра не е предприел действия за осигуряване на средства за субсидиране на транспортните връзки до Оселна, което отговаря на нормативните условия за субсидиране на обществени пътнически превози. С бездействието си кметът на Мездра създава условия да се задълбочи процесът по обезлюдяване на това населено място.

В резултат на допуснати пропуски в действията на кметове на общини Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е преустановила трансфера на средства за субсидии за нерентабилни превози на следните общини: на общините Вършец, Кула и Мездра не са разпределени в началото на 2016 г. средства за субсидии по градски основни линии и междуселищни автобусни линии, тъй като, въз основа на представена от тях информация, от Изпълнителната агенция е установено, че те не отговарят на изискванията на чл. 3, ал. 1 от Наредбата от 2015 г., т. е. не са спазили регламентирания ред за възлагане на обществени пътнически превози съгласно Регламент (ЕО) 1370/2007 и разпоредбите на Закона за обществените поръчки или Закона за концесиите при спазване на принципите за публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция и равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Установените пропуски в действията на кметове на тези общини са довели до санкциониране на общините, като са преустановени трансферите на средства за субсидия. Липсата на средства за субсидиране на нерентабилните превози по междуселищни автобусни линии до малки населени места създава риск от преустановяване на изпълнението на задължението за предоставяне на обществени превозни услуги от превозвачите и лишаване на населението от обществен транспорт.

Одитния доклад на Сметната палата може да прочетете тук.