Основната цел на координационната група е създаване, подкрепа и стимулиране на дейности, програми и инициативи, насочени към ученето през целия живот за учащи се, заети, безработни или възрастни лица.

В хода на заседанието по предложение на Малина Николова, е актуализиран състава с включването на представител на Отдел „Статистически изследвания“ – Враца към НСИ, както и директора на Филиал – Враца на ВТУ.

„За да работим успешно са ни необходими задълбочени статистически проучвания за относителния дял на неграмотните, незаетите и лицата, за които е необходимо да се предложат форми на обучение чрез ЦПО, училищата, предлагащи професионално образование и филиалите на университетите на територията на областта. Координационната група трябва да създаде до края на март и Програма за действие за учене през целия живот“, поясни Малина Николова.

По време на заседанието беше представена онлайн платформата EPALE, създадена по инициатива на Европейската комисия в помощ на професионалната общност в сектора за учене на възрастни. Тя дава възможност на членовете да се свързват и да се учат от колегите си в цяла Европа чрез форуми, събития и ресурси, зони за съвместна работа и партньорство, като председателят на координационната група призова всички представители на институциите в групата да направят регистрация за активно участие в сайта.

Тенденциите и перспективите пред професионалното образование и обучение бяха представени от заместник-координатора на Областната координационна група и началник на РУО - Враца Галина Евденова.

Разгледани бяха основните характеристики на съвременния свят като дигитализация и зелена трансформация. В тази посока се подкрепя прехода към зелена и цифрова икономика, приобщаването на уязвимите групи, свързването на професионалното образование и обучение с ориентираните към бъдещето икономически стратегии и иновационни системи и непрекъснато повишаване на квалификацията и преквалификацията на хората от всички възрасти.

За постигането на тези цели се прилагат мерки, в посока на промяна на списъка на професиите за професионално образование и обучение и на учебните програми, обучения на учителите по професионална подготовка в реална работна среда, създаване на стимули за привличане и задържане на млади учители в системата на професионалното образование и обучение, модернизация на учебната среда, обучение на учениците в реална работна среда и допълнително финансиране за училища, които работят с уязвими групи.

Според средносрочните и дългосрочни прогнози за пазара на труда в България за периода 2020 – 2024 г. се очаква спад в броя на населението в трудоспособна възраст с 3.7%.

При възстановяването на заетостта след кризата, породена от COVID-19 пандемията, се очаква нарастване на дела на заетите лица с висше и средно образование.

В средносрочен и дългосрочен план, водещите три сектора, които ще се характеризират с най-голям брой заети, са преработващата промишленост, търговията и строителството, а секторите образование и здравеопазване са със засилваща се роля на пазара на труда. Сред най-търсените професии са учители, медицински сестри, акушери, лекари, административни специалисти, машинни оператори и работници в производството.

В края на заседанието Областната координационна група взе решение за създаване Областна програма за учене през целия живот, която да разработи и приложи ефективна система за координиране на процесите за обучение и квалификация.