Вълчев уточни, че ползване на аудиозапис при диктовката и нанасянето на отговорите на отделна бланка цели всички ученици да бъдат равнопоставени, за покажат уменията си при еднакви условия и да бъдат оценени обективно. „По този начин се избягват говорни проблеми, неточна комуникация и неподходяща сила на гласа при отделни учители и се създават условия диктовката да е прочетена при изпълнение на съответните методически изисквания за четене и диктовка и с темп, съобразен с възможностите на учениците в четвърти клас“, заяви Вълчев.

Той уточни, че диктовката ще се чете по всички правила – първо цялостно, а след това и на смислени части, като се акцентира и върху пунктуацията, тъй като децата все още не са я учили. Сред притесненията на учителите са, че може да настъпи проблем с техниката, но от МОН са предприели мерки и за тези случаи. Ако поради непредвидени обстоятелства се наложи диктовката да се чете от учител, във всяко училище ще бъдат определени хора, които да диктуват на децата. Вълчев допълни, че има многообразие от възможности за възпроизвеждането на звуков файл чрез различни технически устройства. Освен това, от пет години вече училищата получават, размножават и пускат файлове за залите по време на изпитите след седми клас.

Отбелязването на отговорите на учениците върху бланка за отговори пък е свързано с начина на оценяване, обясни министърът. Тази година въпросите с избираем отговор от изпита на четвъртокласниците ще се проверяват електронно, за да се оптимизира процесът на работа ще се намали административната тежест на училищата, обясни министърът. „Оценяването на задачите с отворен отговор ще се осъществява дистанционно в електронна среда от учители в цялата страна.“, уточни Вълчев. За целта в началото на втория срок ще бъдат обучени 1500 начални учители, които да знаят как да в електронна среда.